این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۸

عنوان فارسی تاثیر برنامه آموزش حافظه رقابتی برسوگیری تفسیر دربیماران سرطانی دچاراختلال استرس پس از سانحه
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: بر طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، بیماری‌های پزشکی مانند سرطان زمانیکه ناگهانی و فاجعه بار باشند به عنوان رویدادی آسیب­زا در نظر گرفته می‌شوند و می‌تواند عاملی برای شروع اختلال استرس پس از سانحه باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزش حافظه رقابتی بربهبود عملکرد سوگیری تفسیر در بیماران مبتلا به سرطان که دچار اختلال استرس پس از سانحه شده‌اند، می‌باشد. روش: با روش پژوهش نیمه­آزمایشی یک نمونه 60 نفری از بیماران با تشخیص تازه سرطان با علایم استرس پس از سانحه انتخاب شد و به یک گروه مداخله آموزش حافظه اختصاصی(30 نفر) و گروه دوم شامل مداخله آموزش حافظه رقابتی(30 نفر)، تقسیم شدند. ارزیابی‌های پیش­آزمون شامل سیاهه فهرست اختلال استرس پس از سانحه (PCL-5) بود و مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه نیز به منظور بررسی سوگیری تفسیر بکار گرفته شد. گروه یک شش جلسه 45 دقیقه‌ای و گروه 2 هفت جلسه 45 دقیقه مداخله انفرادی دریافت کردند. کلیه ارزیابیها در مراحل پس از درمان و نیز پی گیری سه ماهه اجرا شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط بررسی شد. یافته‌ها: تحلیل نتایج حاکی از اثربخشی معنادار مداخله آموزش حافظه رقابتی در کاهش میزان سوگیری تفسیر در بیماران سرطانی با علایم استرس پس از سانحه در قیاس با گروه آموزش حافظه رقابتی بود. نتیجه‌گیری: ما نتیجه گرفتیم که مداخله آموزش حافظه رقابتی می­تواند به عنوان مداخله ای مؤثر در کاهش سوگیری تفسیر در افراد سرطانی دچار اختلال استرس پس از سانحه به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال استرس پس از سانحه، سرطان، سوگیری تفسیر، مداخله آموزش حافظه رقابتی، مداخله آموزش حافظه اختصاصی،

عنوان انگلیسی Impacts of Competitive Memory Training Program on Interpretation-bias in Cancer Patients with Post-traumatic Stress Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: According to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), serious medical diseases, such as cancer, can be considered as a traumatic event while perceived as unexpected, sudden, and life-threatening. Diagnosis of life-threatening disease like cancer, can lead to the development of post-traumatic stress disorder (PTSD). The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of a competitive memory training (COMET) as an intervention on changing interpretation bias among newly diagnosed cancer patients suffering from PTSD. Method: By a semi-experimental design a sample size of 60 newly diagnosed cancer patients suffering from PSTD were selected and randomly divided into the COMET group (N = 30) or the MEmory Specificity Training (MEST) group (N = 30). Pre-assessment included a Post-traumatic Stress Disorder Checklist (PCL) and a series of short clips applied to measure interpretation bias in the subjects. The COMET group received 6 weekly 45 min individual sessions, while the MEST group undergone 7 weekly 45 min individual sessions. All the assessments were re-conducted in the post-treatment and three-months follow-up stages. Data were analysed using mixed ANOVA analysis. Results: The results indicated that COMET intervention significantly reduced the interpretation bias extent in the cancer patients with PTSD symptoms compared to the control MEST group. Conclusion: We concluded that COMET intervention can be used as an effective intervention to alleviate the interpretation bias among cancer-related post-traumatic stress disorder patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلال استرس پس از سانحه, سرطان, سوگیری تفسیر, مداخله آموزش حافظه رقابتی, مداخله آموزش حافظه اختصاصی

نویسندگان مقاله شراره فرهی منش |
دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، تهران، ایران

علیرضا مرادی |
استاد، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

میثم صادقی |
دکتری روانسنجی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی، گروه روانشناسی شناختی، پردیس، ایران


نشانی اینترنتی https://jcp.semnan.ac.ir/article_4582_60bf88abca97a38891f88d0ffbc09c46.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات