این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۴۷-۶۲
عنوان فارسی
سوگیریهای شناختی در طول شیوع ویروس کرونا در جامعه ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بررسی چگونگی رفتار و تفکر افراد جامعه در بحرانها کمک ارزندهای در کاهش و جلوگیری از آسیبها در ابعاد مختلف زندگی بخصوص روانشناختی خواهد بود. بدین منظور با هدف بررسی سوگیریهای شناختی در مواجهه با بحران کرونا این پژوهش انجام. روش: ابتدا دادههای سهماهه اول شیوع کرونا در ایران مربوط به شبکههای اجتماعی توئیتر، تلگرام، واتساپ و اینستاگرام با کلیدواژه کرونا توسط ستاد علوم و فناوریهای شناختی در اختیار محققین قرار گرفت. در مرحله بعد دادهها مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل حجم زیاد اطلاعات، دادههای شبکههای اجتماعی توئیتر و تلگرام به روش تحلیل محتوا ازلحاظ وجود سوگیریهای شناختی و فراوانی آنها مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاکی از این بود که بیش از 25% از پیامهای مورد بررسی حاوی نوعی سوگیری بودند که سوگیریهای شبه قطعی (تمایل به نتیجهگیری قطعی باوجود اطلاعات نامشخص) و نرمال بودن (تمایل به تعبیر نرمال بودن شرایط درحالیکه بحرانی است) بیشترین فراوانی را داشتند. نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان گفت بحرانهایی مانند بحران کرونا با تحت تأثیر قراردادن سلامت روان افراد جامعه میتواند تفکر آنها را دچار خطا و درنتیجه رفتار آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سوگیریهای شناختی، ویروس کرونا، شبکههای اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Cognitive Biases During the Coronavirus Outbreak in Iranian Society
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Investigating how people behave and think in crises will be a valuable help in reducing and preventing injuries in various aspects of life, especially psychological aspect. For this purpose, this study was conducted to investigate the cognitive biases in the face of the coronavirus outbreak in Iran. Method: First, the data of the first quarter of the corona outbreak in Iran related to the social networks Twitter, Telegram, WhatsApp and Instagram with the keyword “coronavirus” were provided to the researchers by the Cognitive Science and Technology Headquarters. In the next step, the data were analyzed and due to the large volume of information, the data of Twitter and Telegram social networks were analyzed by content analysis method in terms of cognitive biases and their frequency. Findings: The results showed that more than 25% Of the messages surveyed contained a kind of bias that had the highest frequency of quasi-definite biases (tendency to draw definitive conclusions despite uncertain information) and normality (tendency to interpret normalities while the situation is critical). Conclusion: In general, it can be said that crises such as the corona crisis can affect the mental health of people in society and can affect their thinking and therefore their behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سوگیریهای شناختی, ویروس کرونا, شبکههای اجتماعی
نویسندگان مقاله
صغرا اکبری چرمهینی |
استادیار، گروه روانشناسی شناختی، دانشگاه اراک.
مهدی مولایی یساولی |
دانشجوی دکتری، گروه سنجش و اندازهگیری (روانسنجی)، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
محسن نظریفر |
استادیار، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه اراک.
شهناز شهرجردی |
دانشیار، گروه فیزیولوژی و آسیبشناسی ورزشی، دانشگاه اراک.
نشانی اینترنتی
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_8563_af4a109d00e8ce3ce12e32a64089dc1c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات