این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی سلامت، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۹۱-۱۱۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم‌دهی عاطفه بر تنظیم شناختی هیجان زنان مبتلا به کمردرد مزمن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کمردرد مزمن وضعیت پیچیده­ای است که عوامل روانشناختی در آن دخیل هستند و فرد را مستعد مزمن شدن ناتوانی ناشی از آن و عدم پاسخ­دهی به درمان­های معمول می­کنند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم­دهی عاطفه بر تنظیم شناختی هیجان زنان مبتلا به کمردرد مزمن بود. روش: پژوهش از نوع طرح­های نیمه‌آزمایشی با پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است. از بین 60 نفر از بیماران مراجعه‌کننده به کلینیک درد که مایل به شرکت در پژوهش بودند؛ تعداد 33 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس، انتخاب و به‌طور تصادفی در 3 گروه 11 نفره جایگزین شدند. ابزارهای به‌کاررفته در این پژوهش شامل بسته کامل آموزش نظم­دهی عاطفه (ART) و بسته آموزش اتوژنیک (AT) و همچنین پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) بود. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاکی از کاهش نمرات تنظیم شناختی هیجان منفی و زیرمقیاس­های آن (سرزنش خود و دیگران، نشخـوار فکـری، فاجـعه­آمیز کردن و پذیرش) در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن بود. نتیجه‌گیری: به نظر می­رسد هر دو مداخله ART و AT از طریق مکانیزم­های یکسانی با ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی بدن توانسته­اند باعث نظم­دهی هیجان­های منفی در افراد مبتلا به کمردرد شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش اتوژنیک (AT)، آموزش نظم‌دهی عاطفه (ART)، تنظیم شناختی هیجان، کمردرد مزمن،

عنوان انگلیسی Comparison of effectiveness of Autogenic Training and Affect Regulation Training on Cognitive Emotion Regulation of Women with Chronic Low Back Pain
چکیده انگلیسی مقاله Objective: chronic low back pain is a complicated situation in which psychological factors are involved and it predisposed a person to chronic disability and failure respond to common treatments. The aim of this study was comparison of effectiveness of Autogenic Training and Affect Regulation Training on cognitive emotion regulation of women with chronic low back pain. Method: The research method was quasi experimental with pretest, posttest with control groups. 60 females with chronic low back pain who run to pain clinic, those are desired to participate to this research, 33 were selected by convenience sampling method and randomly divided into three groups of 11 each. The instruments of research were including the complete package of ART and AT and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Findings: The result showed reduction of cognitive emotion regulation scale, and its subscales (self and other blame, rumination, catastrophizing, acceptance). Conclusion: Both intervention seem to be effective by making physiological and biochemical changes in body through the same mechanisms that leads negative emotions regulation in patients with chronic low back pain.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش اتوژنیک (AT), آموزش نظم‌دهی عاطفه (ART), تنظیم شناختی هیجان, کمردرد مزمن

نویسندگان مقاله مژگان آگاه هریس |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_8566_9aa18baf2ccbb85d6d5959674249ce9d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات