این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۱۴۱-۱۵۶
عنوان فارسی
اثربخشی واقعیت درمانی آنلاین بر استرس ادراکشده و اجتناب تجربهای بهبودیافتگان کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بیماری کووید-19 میتواند علاوه بر آسیبهای فیزیولوژیک، به فرایندهای روانشناختی، شناختی و هیجانی بیماران نیز آسیب جدی وارد سازد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی آنلاین بر استرس ادراکشده و اجتناب تجربهای بهبودیافتگان کووید-19 انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران بهبودیافته کووید-19 شهر اصفهان در سهماهه تابستان سال 1399 بود. در این پژوهش تعداد 24 بیمار بهبودیافته کووید-19 با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 12 بیمار). گروه آزمایش واقعیتدرمانی (گلاسر، 2013) را طی یک ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای بهصورت آنلاین دریافت نمودند. پرسشنامههای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه استرس ادراکشده (کوهن و همکاران، 1983) و پرسشنامه اجتناب تجربهای (بوند و همکاران، 2011) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که واقعیتدرمانی آنلاین بر استرس ادراکشده و اجتناب تجربهای بهبودیافتگان کووید-19 تأثیر معنادار داشته (001/0p<) و توانسته منجر به کاهش استرس ادراکشده و اجتناب تجربهای بیماران این بیماران شود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که واقعیتدرمانی با بهرهگیری از فنونی همانند تمرکز بر زمان حال، اجتناب از انتقاد افراطی و آموزش مسئولیتپذیری میتواند بهعنوان یک درمان کارآمد در جهت کاهش استرس ادراکشده و اجتناب تجربهای بهبودیافتگان کووید-19 مورداستفاده گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجتناب تجربهای، استرس ادراک شده، بهبودیافتگان کووید-19، واقعیتدرمانی آنلاین،
عنوان انگلیسی
Efficiency of Online Reality Therapy on Perceived Stress and Experiential Avoidance in the Covid 19-Improved Patients
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Covid-19 can lead to serious damages to the patients’ psychological, cognitive and emotional processes in addition to physiologic damages. Therefore, the present study was conducted with the purpose of investigating the efficiency of online reality therapy on perceived stress and experiential avoidance in Covid-19-improved patients. Method: It was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population of the study included Covid-19-improved patients in the city of Isfahan in the summer of 2020. 24 Covid-19-improved patients were selected through snowball sampling method and they were randomly replaced into experimental and control groups (each group of 12 patients). The experimental group received ten seventy-five-minute sessions of online reality therapy (Glasser, 2013) during a month. The applied questionnaires in the current study included perceived stress questionnaire (Cohen, et.al, 1983) and experiential avoidance questionnaire (Bond, et.al, 2011). The data from the study were analyzed through ANCOVA method. Findings: The results showed that online reality therapy had significant effect on the perceived stress and experiential avoidance in Covid-19-improved patients (p< 0.001) and succeeded in the decrease of their perceived stress and experiential avoidance. Conclusion: According to the findings of the present study it can be concluded that online reality therapy can be applied as an efficient therapy to decrease perceived stress and experiential avoidance in Covid-19-improved patients through employing techniques such focusing on the present time, avoiding excessive criticism and training accountability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اجتناب تجربهای, استرس ادراک شده, بهبودیافتگان کووید-19, واقعیتدرمانی آنلاین
نویسندگان مقاله
مسلم اصلی آزاد |
دکتری تخصصی روانشناسی، باشگاه پژوهشگران و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران
طاهره فرهادی |
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، باشگاه پژوهشگران و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران.
سعیده خاکی |
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_8006_a7dba636b39b455e8507ecd77f272f7f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات