این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۹، شماره ۳۵، صفحات ۵۱-۶۸
عنوان فارسی
نقش تجارب آسیب زای جنسی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و افشاسازی در تبیین علایم جسمی دختران نوجوان آسیب دیده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تجارب آسیبزای جنسی، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و افشاسازی در تبیین علائم جسمی دختران نوجوان آسیبدیده بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان 14 تا 17 سال استان تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. با غربالگری دانشآموزان دارای تجربه آسیب جنسیو حذف پرسشنامههای ناقص، 273 دانشآموز در تحلیل شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از چکلیستتجاربآسیبزایزندگی نیجنهویس، وندرهارت و کروگر (2002)، پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکیو همکاران (2001)، پرسشنامه سلامتجسمانی گرک (2015)، مقیاس خودافشاسازیپریشانیکانوهسلینگ(2003) استفاده شد و با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد راهبردهای شناختی تنظیم هیجان ناسازگارانهبا (441/0= β و 01/0>p)، افشاسازی (213/0- = β و 01/0>p)، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان سازگارانه (172/0- = β و 01/0>p)، تجارب آسیبزا (117/0= β و 05/0>p) توانایی پیشبینی علائم جسمی را دارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میتوان با بررسی تاریخچه تجارب آسیبزای جنسی، مدیریت راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تسهیل افشاسازی در جهت کنترل علائم جسمی بهره برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجارب آسیب زای جنسی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، افشاسازی، علائم جسمی،
عنوان انگلیسی
The Role of Sexual Traumatic Experiences, Cognitive Emotion Regulation Strategies, and Disclosure in somatic Symptoms of Abused adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The purpose of this study was to investigate the role of Traumatic experiences of sexual abuse, cognitive emotion regulation strategies, and disclosure in explaining Somatic Symptoms of adolescent girls. Method: The method of the present study was correlation and statistical population of all students of 14-17 years in Tehran province in the academic year 97-98. By screening students with experience of sexual trauma, and eliminating the incomplete questionnaires273 students were ianalysis. For gathering data,Checklist of Traumatic Experiences of Nigent Huys and Wonder Hart & Kruger (2002), Cognitive emotion regulation strategies questionnaire Garnefsky et al. (2001), Grek's Mental Health Questionnaire (2015), Self-disclosure scale of Kun and Hessling (2003) were used and analyzed using multiple regression. Findings: The results showed maladaptive cognitive emotion regulation strategies (with β = 0.441 and p < 0.01), disclosure (β = -0.201 and p < 0.01), adaptive cognitive emotion regulation strategies (β = -0.117 and p < 0.01), sexual traumatic experiences (β = 0.170, p < 0.05), have the ability to predict Somatic symptoms. Conclusion: The results showed that can be used to control Somatic Symptoms by Investigating the history of sexual abuse experiences, Managing Cognitive Emotion Regulation Strategies, and facilitating disclosure
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجارب آسیب زای جنسی, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, افشاسازی, علائم جسمی
نویسندگان مقاله
سهیلا اعتمادی |
گروه روان شناسی ، دانشکده روانشناسی ، دانشگاه آزاد واحد کرج .استان البرز .ایران
حمید پورشریفی |
گروه روانشناسی بالینی ، دانشگاه علوم بهزیستی ، تهران، ایران
بیوک تاجری |
استادیار گروه روانشناسی سلامت ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج ، ایران.
مهدی کلانتری |
گروه آموزشی علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد واحد رودهن ، روهن ، ایران
ناهید هواسی سومار |
گروه روان شناسی دانشگاه آزاد واحد کرج ، کرج، ایران
نشانی اینترنتی
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_7237_042e185218ef15db1454db20af13ee3d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات