این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی سلامت، جلد ۹، شماره ۳۴، صفحات ۴۱-۵۶

عنوان فارسی هنجاریابی پرسشنامه رفتار غذا خوردن کودکان (CEBQ)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در ایجاد مشکلات وزن در کودکان و بزرگسالان، بر تفاوت­های فردی در چندین بُعد سبک غذاخوردن و تغذیه دلالت شده است. در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی پرسشنامه رفتار غذا خوردن کودکان موردبررسی قرار داده شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. این پرسشنامه شامل 35 سؤال است که هشت عامل مؤثر بر رفتار غذا خوردن (لذت بردن از غذا، پاسخ‌دهی به غذا، حساس شدن به غذاهای جدید، آرام خوردن، پاسخ‌دهی به سیری، پرخوری هیجانی، میل به نوشیدنی و کم­خوری هیجانی) را اندازه می‌گیرد. آزمودنی­های پژوهش 325 نفر از دانش­آموزان مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ ای انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفه­ های اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. یافته‌ها: یافته­ های بخش تحلیل عاملی نشان داد که با تحلیل عاملی سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس هشت مؤلفه آشکار می­شود که تعداد این مؤلفه­ های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفه­ ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافته­های مؤلفین پرسشنامه همخوان است. نتیجه‌گیری: پرسشنامه نهایی به‌دلیل استحکام ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی مناسب قابلیت به‌کارگیری توسط پژوهشگران مختلف را دارا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار غذاخوردن، کودکان، چاقی، تحلیل عاملی، هنجاریابی،

عنوان انگلیسی Standardization of children's eating behavior questionnaire (CEBQ)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In creating weight problems in children and adults, individual differences in several dimensions of eating and eating style have been indicated. In this study, standardization, validity and reliability of the children's eating behavior questionnaire were examined. Method: This questionnaire consists of 35 questions that include eight factors affecting eating behavior (food enjoyment, food responsiveness, food sensitivity, relaxation, satiety response, emotional overeating, desire to drink, and less). Measures emotional eating. The subjects were 325 elementary school students who were randomly selected for multi-stage cluster sampling. To investigate the validity of the questionnaire, the exploratory factor analysis method was analyzed by analysis of the main components and Cranbach's alpha method was used to investigate the reliability. Findings: The findings of the factor analysis section showed that by factor analysis, questions and rotation of results are revealed by warimax method of eight components, the number of these components obtained and also the questions that had a high factor load with these components. To a large extent, it is consistent with the findings of the authors of the questionnaire. Conclusion: Due to the strength of the structure and having appropriate psychometric apecifications, the final questionnarie had the capability to be used by researchers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رفتار غذاخوردن, کودکان, چاقی, تحلیل عاملی, هنجاریابی

نویسندگان مقاله شهناز نوحی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

مسعود جان بزرگی |
استاد گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم

مژگان آگاه هریس |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

آویسا نجیمی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه دانش البرز، قزوین، ایران.


نشانی اینترنتی https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_6967_c1e0b8f1c409cac28c0e90b58604f02f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات