این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۵۰۱-۵۲۷
عنوان فارسی
درک زنان از موانع و تسهیل کننده های موفقیت: مطالعهای داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
با وجود افزایش چشمگیر زنان در آموزش عالی، شکاف درخور توجهی در فعالیتهای اجتماعیـ اقتصادی زنان بهعنوان مظاهر موفقیت در زندگی امروزین همچنان وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر، فهم موانع و تسهیلکنندههای موفقیت زنان است. در قالب مطالعهای کیفی با رویکرد دادهبنیاد با زنان 30 تا 40 ساله ساکن در شهر مشهد مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد. بر پایه نمونهگیری نظری و هدفمند، مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت با 25 نفر مصاحبه شد. دادهها پس از انتقال به نرمافزار تحلیل کیفی مکسکیودیای با شیوه کدگذاری دادهبنیاد برساختگرا تحلیل شد. یافتهها در قالب هشت مقوله بازنمایی شد که عبارتاند از: «جامعهپذیری تکبعدی و محدودسازی بیرونی»، «محدودیت چشمانداز شغلی»، «نبود حمایت مالی و خانوادگی»، «کمبود آموزشهای مهارتمحور»، «فشار نقش خانهداری»، «تمرکز بر توانمندیهای شخصی»، «دسترسی به تحصیلات دانشگاهی» و «فرصت فضای مجازی». مقوله مرکزی با عنوان «محدودیت و دوگانگی نقش» نام گرفت. یافتهها حاکی از این است که نظامهای درهمتنیده اجتماعیـ فرهنگی که هویت افراد را شکل میدهد زنان را درگیر چرخهای از یادگیری در رابطه با تأثیرات نظاممند کردهاست؛ بهطوریکه مشارکتکنندگان ساختارهای معناسازی مورد نیاز برای پالایش تأثیرات تبعیضآمیز را توسعه میدهند. میتوان گفت که نظام اجتماعی توانسته فرصتهای جدیدی برای زنان فراهم کند، اما وزن مؤلفههای اجتماعی جنسیتی همچنان بالاست و این فرصتها تحقق پیدا نکردهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جنسیت،زنان،تسهیلکنندهها،فرصتها،موانع،موفقیت،
عنوان انگلیسی
Women's Perception of Barriers and Facilitators of Success: A Grounded Theory Study
چکیده انگلیسی مقاله
Despite dramatic increases of women in higher education, a significant gap remains in women's socio-economic activities, a manifestation of success in life today. This study aims to investigate the barriers and facilitators of success for women. We used a grounded theory approach and semi-structured interviews to conduct a qualitative study with women between 30 and 40 years. Using theoretical and purposive sampling, we continued the interviews until achieving theoretical saturation, and finally, 25 people were interviewed. After transposing data into MAXQDA qualitative data analysis software, they were analyzed using constructivist grounded theory coding methods. The findings emerged in eight categories: (1) one-dimensional socialization and external limitations, (2) restrictions on career prospects, (3) lack of financial and family support, (4) lack of skill-based training, (5) role pressure of housekeeping (6) access to university education (7) focus on personal empowerment and (8) cyberspace opportunities. “Constraints and role duality” was considered the core category. The findings suggest that the intersectional socio-cultural systems that shape individuals' identities involve women in a cycle of learning about systemic influences so that participants develop the semantic structures needed to filter out discriminatory effects. It should be noted that the social system has been able to provide new opportunities for women; however, the weight of gender social components is still high, and these opportunities have not been realized
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جنسیت,زنان,تسهیلکنندهها,فرصتها,موانع,موفقیت
نویسندگان مقاله
عفت برنا |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه یزد
حسین افراسیابی |
دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه یزد
احمد کلاته ساداتی |
دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه یزد
مهدی کرمانی |
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://jwdp.ut.ac.ir/article_87707_1744ffddf680a00d09341184812f0733.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات