این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۵۷۳-۵۹۳

عنوان فارسی تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی: الگویی برای ارتقای نقش زنان در توسعۀ اقتصادی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام جمعیت فعال (15 تا 65 سال) زنان روستایی شهرستان مرودشت بودند که با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 227 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه‌ای استاندارد بود که روایی آن را اعضای هیئت علمی رشته‌های روانشناسی و کارآفرینی دانشگاه رازی و پایایی آن را به‌واسطۀ محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بررسی کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخۀ 26 و SmartPLS نسخه سه انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت در حدّ متوسط (3) بود. نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای نهفته احساس معناداری، احساس اثرگذاری و احساس خودکارآمدی، تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستای شهرستان مرودشت داشتند، این در حالی است که تأثیر معنادار احساس خودتعیینی بر رفتار کارآفرینانه در میان زنان روستایی شهرستان مرودشت تأیید نشد. افزون بر این، نتایج نشان که ابعاد توانمندی روان‌شناختی حدود 46درصد از تغییرات واریانس رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت را تبیین کرد. درنهایت، دستاوردهای نظری و کاربردی حاصل از این مطالعه برای کمک به پژوهشگران و سیاست‌گذاران به بحث گذاشته شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار کارآفرینانه،احساس خودکارآمدی،احساس معناداری،احساس اثرگذاری،

عنوان انگلیسی Effect of Psychological Empowerment Dimensions on Entrepreneurial Behavior among Rural Women: A Model for Promoting the Role of Women in Economic Development
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this study was to investigate the effect of psychological empowerment dimensions on entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County. Statistical population consisted of all active women (15 to 65 years) in rural area of Marvdasht County, that using Bartlett et al.’s sampling table, 227 of them were selected as the sample using the multistage cluster sampling method (n=227). The main instrument in this study was standard questionnaire which its validity were confirmed by the panel of experts and its reliability was established by Cronbach's Alpha coefficient. Data were analyzed by SPSSwin26 and SmartPLSwin3 softwares in two parts of descriptive and inferential statistics. The results showed that the status of entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County was at the moderate (3) Level. The results of structural equation modeling showed that the sense of competence, Meaning and impact had a positive and significant effect on the entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County, while the effect of sense of self-determination on entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County was not confirmed. In addition, the results showed that the psychological empowerment dimensions were able to explain about 46% of the variance changes in entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County. Finally, the theoretical and practical implications of this study were discussed to help researchers and policy makers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رفتار کارآفرینانه,احساس خودکارآمدی,احساس معناداری,احساس اثرگذاری

نویسندگان مقاله نعمت اله شیری |
استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام

مژگان خوش مرام |
مدرس گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام

آذرمیدخت رضایی |
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

کیومرث زرافشانی |
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی


نشانی اینترنتی https://jwdp.ut.ac.ir/article_85506_ff0a4db79e625bebb5ddb4c4cd1b2c73.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات