این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۹۵-۲۱۶

عنوان فارسی تحلیل جامعه‌ شناختی راهبردهای مواجهه با موضوع «‌حجاب» زنان در جریان نهضت ملی ‌‌شدن صنعت نفت
چکیده فارسی مقاله این مقاله به جایگاه «حجاب» در جهت‌گیری نیروهای سیاسی و اجتماعی فعال در نهضت ملی‌کردن صنعت نفت در اواخر دهه 1320 شمسی (1320ـ1330) اختصاص دارد. دهه 1320 و به‌ویژه تحولات اواخر این دهه، تحت‌تأثیر دو دسته روندهای بین‌المللی و داخلی است: نخست «چرخش استعماری»، و ظهور نظم تازه جهانی پس از جنگ جهانی دوم و نیز بازخیزی اسلامی در‌نتیجه افول سلطنت‌های ملی در کشورهای اسلامی؛ و دوم، احیای نیروهای سرکوب‌شده اجتماعی و سیاسی پس از برکناری رضاخان و بازبینی راهبردهای سیاسی و اجتماعی نیروهای متجدد ملی‌گرا برای عبور از بحران مشروعیت ناشی از ملی‌گرایی استبدادی رضاخانی. مقاله نشان خواهد داد که در میانه مناقشات بر سر نفت و انتخابات در تحولات آخر این دهه، چگونه مسئله زنان تحول یافته است و سه راهبرد در میان نیروهای سیاسی و اجتماعی پیرامون موضوع «حجاب» را شرح خواهد داد: راهبرد نادیده‌انگاری سیاسی حجاب، راهبرد بی‌اثرسازی اجتماعی حجاب و راهبرد الزامی‌سازی حداکثری حجاب. در این مقاله، برای استخراج داده، به منابع و مواضع جبهه ملی ایران، حزب توده ایران، جامعه مجاهدین اسلام و جمعیت فداییان اسلام رجوع شده و از منابع دست اول تاریخی و تاریخ شفاهی استفاده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الزامی‌سازی،بی‌اثر‌سازی،جمعیت فداییان اسلام،حجاب،حق رأی بانوان،نهضت ملی‌شدن صنعت نفت،نادیده‌انگاری،

عنوان انگلیسی Sociological Analysis of Strategies for Dealing with the Issues of Women's Veil (Hijab) During the Nationalization of the Oil Industry
چکیده انگلیسی مقاله This article analyzes the role of "hijab" in the orientation of active political and social forces in the movement of nationalizing the oil industry in the late twentieth decade (1941-1951). The community in the twentieth century, and especially the evolutions of the late decade, is influenced by two categories of international and national trends: The first is the "colonial turn", and the emergence of a new world order after World War II, as well as the Islamic revival as a result of the decline of national monarchies in Islamic countries. The second is the revival of the repressed social and political forces after Reza Khan's ouster, and the revision of the political and social strategies of the modern nationalist forces to overcome the crisis of legitimacy resulted from Reza Khan's authoritarian nationalism. The article will indicate how the issues of women have evolved amid the controversy over oil and elections in the evolutions of the last decade. This will explain three strategies for the issue of hijab among political and social forces. The strategiies are political ignorance of hijab, the strategy of social ineffectiveness of hijab, and the strategy of obligating hijab. In this article, the sources and positions of the National Front of Iran, the Tudeh Party of Iran, the Islamic Mojahedin Society and the Jamiat Fadaiyan-e-Islam have been referred as the first-hand historical and oral history sources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الزامی‏سازی,بی‏اثر‏سازی,جمعیت فداییان اسلام,حجاب,حق رأی بانوان,نهضت ملی‏شدن صنعت نفت,نادیده‏انگاری

نویسندگان مقاله قاسم زائری |
استادیار گروه جامعه‏ شناسی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران

فاطمه یوسفی نژاد |
دانشجوی کارشناس ارشد جامعه ‏شناسی، دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jwdp.ut.ac.ir/article_78676_540ec81e9145ed1df604ce3e236e09e8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات