این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴۶۳-۴۸۷
عنوان فارسی
واکاوی نشانه های حضور حرمسرا در آثار فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان
چکیده فارسی مقاله
در دوران اصفهان صفوی، سیاست محبوسنمودن شاهزادگان در حرمسرا باعث شد بهتدریج شاه از کنش جدی در عرصه سیاست کناره گیری کند و در مقابل حرمسرا به کانونی از قدرت مبدل شود که در آن مادر شاه، زنان و خواجه سرایان ابتکار عمل سیاسی را بهدست گیرند. در دوران سلیمان، این کانون به حدی قدرتمند شد که آن را مالک اصلی شاه نامیدند. در همین زمان بود که نقاشی فرنگی سازی بهعنوان سبک مسلط هنری شناخته شد و رو به گسترش نهاد. مقاله حاضر با توجه به همزمانی قدرتیابی حرمسرا و رونق فرنگی سازی در دوران حکومت شاهسلیمان، در پی پاسخ به این پرسش است که جریان فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان، در بازنمایی قدرت رو به گسترش حرمسرا و ساکنانش، چگونه عمل کرد؟ خوانش نقاشی های ذکرشده نشان میدهد که آثار فرنگیسازی از منظر چشم شاهسلیمان به موضوع زنان و حرمسرا نظر می افکند و با حذف زنان بهعنوان عاملان قدرت، فقط به نمایش نشانه هایی مربوط به مکان زیست آنان، چون اشاره به «فضای درونی/ اندرونی در معماری» که اینک خودِ سلیمان در آن مستقر شده بود، اکتفا میکند و از طریق تأکید بر «نگاه خیره به مخاطب»، به «بازتکثیر نگاه مردانه» دست میزند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اندرونِ معماری،حرمسرا،فرنگیسازی،غیاب،مکتب نقاشی اصفهان،
عنوان انگلیسی
Study of harem's Signs in Farangi-sazi paintings at School of Isfahan painting
چکیده انگلیسی مقاله
The process of imprisoning Safavid princes in the harem caused theSafavid king to gradually withdraw from serious political activity andincrease power in the harem. the king's mother with his wives and slaves formed a powerful alliance with each other. They could greatly influence the king and interfere in the administration of the country. In the time of Suleiman, this center became so powerful that it was called the main owner of the king. The style of painting in the time of Shah Suleiman was Farangi-sazi. The present article,Wants to study whether women and harems were represented in this style? Compositional interpretationMethodthat there were changes in the images of this period that did not exist before. Depicting architecture was very important.The composition of the painting proves that it is Suleiman who looks through the paintings, He looks at women and the harem.But in the process of watching, he hides women and considers only architectural structures.Women who were the agents of power in the politics of their time are not considered in painting.Things that have been affected in the paintings include "inner / inner space in architecture", which can be said to be a reference to the subject of the harem.In addition to this theme, many men are shown who are looking at the audience. This refers to the spread of the masculine look.And this is the look of king that is circulating on women in the harem.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اندرونِ معماری,حرمسرا,فرنگیسازی,غیاب,مکتب نقاشی اصفهان
نویسندگان مقاله
بتول معاذالهی |
دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
زینب صابر |
دانشیار دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان. ایران.
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_87560_f80fc86dab7b9a9a353bf3694ed6919e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات