این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۶۴۷-۶۶۶
عنوان فارسی
مطالعۀ تطبیقی زبان زنانه و مردانه در آثار هنرمندان معاصر عرب با موضوع جنگ
چکیده فارسی مقاله
چکیدهفمینیسم پستمدرن با گسترش تفاوتهای زنانگی و مردانگی قائل به زبان زنانه است که آن را یک عامل متمایزکننده بین آثار هنری و ادبی زنان و مردان میداند و ویژگیهایی چون استفاده از نمادهای چندلایه و پیچیده، استفادۀ خاص از تن در آثار و وارونه ساختن ارزشهای زیباییشناختی را برای آن برمیشمارند. در مقابل این دیدگاهها، افرادی چون لیندا ناکلین مخالف شکلگیری چنین زبانی در آثار زنان هنرمند هستند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیل محتوا و با رویکرد تطبیقی در رابطه با شکلگیری زبان زنانه، به بررسی آثار هنرمندان معاصر زن عرب پرداخته و بهدنبال پاسخِ این پرسش است که آیا زبان زنانه در آثار هنرمندان زن معاصر عرب شکل گرفته است؟ براین اساس، در کنار بررسی آثار زن عرب، آثار مردان عرب معاصر هم بررسی شده تا دستیابی به پاسخ پرسش با دقت بیشتری انجام گیرد. نمونههای مطالعه با موضوع جنگ انتخاب شدهاند. از نتایج این پژوهش میتوان به عدم شکلگیری زبان زنانه در این آثار و شباهت آنان با آثار هنرمندان مرد اشاره کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژگان زبان زنانه،فمینیسم پستمدرن،هنر معاصر عرب،هنر و جنگ،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Women and Men Language in the Works of Contemporary Arab Artists on the Subject of War
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractBy expanding the differences between femininity and masculinity, postmodern feminism recognizes the feminine language as a distinguishing factor between the artistic and literary works of men and women and features such as the use of complex and multifaceted symbols and the specific use of the body. In works dealing with this concept, the inversion of aesthetic values is enumerated for it. Contrary to these views, people like Linda Nachlin oppose the formation of such a language in the works of women artists. The present study aims at knowing more the contemporary Arab art. Using a descriptive and analytical method as well as a comparative approach to the formation of women's language, it examines the works of contemporary Arab women artists and compares them with the male ones in order to seek to answer the question of whether women's language is formed in the works of contemporary Arab women artists or not. Accordingly, in addition to examining the works of Arab women, the works of contemporary Arab men are also examined in order to obtain a more accurate answer to the question. Examples are selected works of art with the theme of war. Results from this research proves non formation of women's language in such works along with their similarity with the works of male artists..
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلیدواژگان زبان زنانه,فمینیسم پستمدرن,هنر معاصر عرب,هنر و جنگ
نویسندگان مقاله
صدیقه پورمختار |
دانش آموخته دکتری فلسفه هنر ، مدرس مدعو دانشکده هنر، دانشگاه شاهد ، تهران، ایران
محسن مراثی |
عضو هیئتعلمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_85530_1451752196a4bbed9464c671ac356613.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات