این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۸۳-۲۰۹

عنوان فارسی زن‌ ستیزی‌ های خیرخواهانه در سینما مطالعه بازنمایی مفهوم «زنان علیه زنان» در سینمای دهه ۱۳۹۰ ایران
چکیده فارسی مقاله این پژوهش، به منظور مطالعه بازنمایی مفهوم «زنان علیه زنان» در آثار سینمایی صورت گرفته است. کاری کیفی در حوزه مطالعات فرهنگی که تلاش می‌کند مجموعه خاصی از کنش‌های تعارض‌آمیز به‌نمایش‌درآمده میان زنان در سینمای ایران را ذیل مفهوم «زن‌ستیزی خیرخواهانه» توضیح دهد و تحلیل کند. با توجه به آرای مک‌کوایل و کراکائر در باب کارکرد شناختی سینما، حتی اگر تصاویر سینمایی خالی از سوگیری نباشد، می‌تواند برشی از واقعیت اجتماعی باشد. به این منظور، چهار فیلم از مجموع فیلم‌های به نمایش درآمده در دهه 1390 به‌صورت موردی مطالعه شده و با روش ترکیبی تحلیل گفتمان و نشانه‌شناسی تحلیل شده است. با توجه به زمینه‌های اجتماعی، خوانشی نقادانه از فیلم‌های منتخب انجام شد تا بر‌اساس آن بتوانیم از خلال امور و تصاویر روزمره و پیش‌پاافتاده، برخی از لایه‌های پنهان در ساختارهای تبعیض‌آمیز علیه زنان را آشکار و ریشه‌یابی کنیم. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که در بستری تاریخی و اجتماعی، سینمای ایران تصویری از زن‌ستیزی میان زنان نمایش می‌دهد که ماهیت سرکوب‌گرانه آن را به حاشیه رانده و بر نیت خیرخواهانه آن تأکید می‌کند؛ به همین سبب شخصیت‌های فیلم‌ها در این موقعیت عمدتاً به بازتولید تبعیضی که از سوی همجنسان خود بر آنان روا می‌رود وقوف ندارند و به آن تن می‌دهند. این بازنمایی عموماً به‌صورت امر روزمره و طبیعی انگاشته می‌شود و در حاشیه تم اصلی فیلم به تصویر کشیده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل گفتمان،زن‌ستیزی،سینمای ایران،فمینیسم،مطالعات زنان،

عنوان انگلیسی Benevolent misogyny in cinema A study of the representation of the concept of "women against women" in Iranian cinema in the 1390s
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted to study the representation of the concept of "women against women" in cinematic works. Qualitative work in the field of cultural studies that seeks to explain and analyze a particular set of conflicting actions displayed among women in Iranian cinema under the concept of "benevolent xenophobia."Even if cinematic images are not devoid of bias, they can be a slice of social reality. For this purpose, four films from the total of films screened in the 90s have been studied on a case-by-case basis and analyzed by a combined method of discourse analysis and semiotics. The findings of this study show that in a historical and social context, Iranian cinema presents a picture of xenophobia among women, which marginalizes its repressive nature and emphasizes its benevolent intentions. For this reason, the characters in the films in this situation are mainly unaware of and tolerate the reproduction of discrimination against them by their homosexuals. This representation is generally considered to be everyday and natural and is depicted in the margins of the main theme of the film. the characters in the films in this situation are mainly unaware of and tolerate the reproduction of discrimination against their homosexuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحلیل گفتمان,زن‏ستیزی,سینمای ایران,فمینیسم,مطالعات زنان

نویسندگان مقاله بهارک محمودی |
استادیار گروه روزنامه ‏نگاری دانشگاه علامه طباطبائی

ملیکا فراهانی |
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی


نشانی اینترنتی https://jwica.ut.ac.ir/article_82963_569b81c32a741e623fede69b22fed7b8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات