این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۳۱-۲۵۰
عنوان فارسی
تصویر زن در سینما (تحلیلی بر ده فیلم دهه ۱۳۸۰ سینمای ایران)
چکیده فارسی مقاله
با نزدیکتر شدن رویکردها و ایده های علمی و هنری به همدیگر و مطرحشدن نسبت بین جامعه و هنر، تصویر ارائهشده از گروههای مختلف، بهویژه گروههای فرودست جامعه، از جمله زنان، در رسانهها به موضوعی جدی برای پژوهش بدل شد. مقاله حاضر میکوشد با اتکای به ایدههای نظریه فمینیسم و رویکرد گفتمانکاوی، نحوه بازنمایی این تصویر را در آثار سینمایی (ده فیلم) دهه 1380 در ایران توصیف و نسبت تصاویر برساخته آنها را با گفتمانهای سیاسی غالب در این دوره تحلیل کند. براساس یافتهها، در بیشتر فیلمها، بازنمایی زندگی زنان به سمت مدرنترشدن و متمایل به ایدههای غیرمردسالارانه میرود، اما این زنان مدرن هم هرگز در حالتی قطبی قرار نمیگیرند. آنان همزمان ویژگیهای اصلی هر دو گفتمان را با خود دارند. با توجه به کلیت تصاویر، بهرغم تأثیرپذیری این آثار از نگرش کارگردانان و تعلقات گفتمانی آنها، جلوههایی بازتابی از شرایط اجتماعی مسئله «زنانگی و مردانگی» در این فیلمها دیده میشود. گویی بازتابی از شرایط گذار واقعی جامعه از مرحله سنتیتر به مدرنتر در فیلمها نیز وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازنمایی،زنانگی،سینما،فمینیسم،مردانگی،
عنوان انگلیسی
The Image of the Woman in the Cinema (Analysis of Ten Film of the 80s of Iranian Cinema)
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractAs scientific and artistic approaches and ideas became closer to each other, and raising the relationship between society and art, the image presented by various groups, especially the lower classes of society, including women, became a serious subject for research in the media. Based on the ideas of feminist theory and discourse approach, the present article describes how this image is represented in the films (ten films) of the 2000s in Iran. This article analyzes the relationship between the images created by them and the dominant political discourses in this period. According to the findings, in most films, the representation of women's lives tends to be more modern and inclined to none-patriarchal ideas, but these modern women, never find themselves in a polar state. They have the main features of both discourses at the same time. Considering the whole images, in spite of the fact that these works are influenced by the directors' attitudes and their discourse affiliations, there are reflections of the social conditions of the issue of "femininity and masculinity" in these films. It is as if there is a reflection of the conditions of the real transition of society from the traditional to the more modern stage in the films as well.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازنمایی,زنانگی,سینما,فمینیسم,مردانگی
نویسندگان مقاله
جلیل کریمی |
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
سیاوش قلی پور |
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
مریم هوری |
کارشناسی ارشد، گروه جامعهشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_82965_22304c341a21c135e81736a47234048e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات