این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۶۵-۹۰
عنوان فارسی
زنان تأثیرگذار اینستاگرامی؛ زنانگی بازنماییشده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی
چکیده فارسی مقاله
اینفلوئنسرها از طریق پستهای خود در شبکههای اجتماعی رهبران افکار آنلاینی هستند که بر رفتار و روند تصمیمگیری تودهها تأثیر میگذارند. در حال حاضر، بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را زنان تشکیل میدهند. تصویری که آنها از زندگیشان بهعنوان زن ارائه میکنند تصویری تأثیرگذار درباره زنبودگی و زنانگی است. این تحقیق به دنبال بررسی و تحلیل زنانگی نمایش داده شده در اینستاگرام است. برای این منظور، صفحات چهار نفر از زنان اینفلوئنسر ایرانی بهعنوان نمونه انتخاب شده و پستهای این صفحات با استفاده نشانهشناسی اجتماعی تصویر کرس و ون لیوون تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که چهار نوع بازنمایی زنانگی در این صفحات دیده میشود که «زنانگی بدنمند مدرن»، «زنانگی سنتی با فرمی نو»، «ضد زنانگی مسلط» و «زنانگی در خدمت فضای عمومی» نامگذاری شده است. این انواع در عین تفاوتهای روشنی که با یکدیگر دارند دارای اشتراکاتی نیز هستند. آنها به دو مقوله «بدن زنانه» و «نقشهای زنانه» توجه دارند. بدن زنانه و نقشهای زنانه تحتتأثیر دو فرایند تجاریشدن و اجتماعیشدن قرار میگیرند که یکی تحتتأثیر گفتمان سرمایهداری حاکم بر شبکه اینستاگرام و دیگری متأثر از گفتمان فمنیستی است. همچنین، در همه انواع زنانگیهای نمایشدادهشده، گفتمان دینی یا کاملاً طرد میشود یا نادیده گرفته میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اینستاگرام،اینفلوئنسر،زنان اینفلوئنسر،زنانگی،نشانهشناسی اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Influential Instagram Women; Femininity Portrayed on the Pages of Iranian Influencers
چکیده انگلیسی مقاله
Influencers, through their posts on social media, are the online thought leaders who influence the behavior and decision-making process of the mass. Many Instagram influencers are now women. The image they present as women is an influential image of femininity. This research attempts to analyze the femininity presented on Instagram. For this purpose, the pages of four Iranian female influencers were selected as a sample and the posts of these pages were analyzed using the social semiotics of the image of Cress and Van Livon. The research results show that there are four different ways of portraying femininity on these pages: “modern corporeal femininity”, “traditional femininity in new form”, “anti-dominant femininity”, and “femininity in public space”. These types have both similarities and distinct differences from each other. They pay attention to the two categories of “female body” and “traditional female roles”, and their representations are formed around these two categories. The female body and female roles are influenced by two processes of commercialization and socialization, one by capitalist discourse, the other by feminist discourse. Furthermore, in all the types of femininity presented, religious discourse is either completely rejected or ignored.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اینستاگرام,اینفلوئنسر,زنان اینفلوئنسر,زنانگی,نشانهشناسی اجتماعی
نویسندگان مقاله
زهرا اردکانی فرد |
دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
سید نورالدین رضوی زاده |
عضو هیئتعلمی دانشکدة ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_82279_7cf2faf454eeb7cd7a501cc0a44d2e0d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات