این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۶۷-۲۸۷
عنوان فارسی
باستانشناسی و تاریخ: تصویر زنان در نگارههای مکتب تبریز و متون دوره صفوی
چکیده فارسی مقاله
متون تاریخی به جهت روایتگریهای مردانه از فرمانروایان و بزرگان دورههای تاریخی، اغلب کمتر از مردمان عادی، بهویژه زنان، گفتهاند. درواقع،زنان با اینکه نیمی از جامعه بشری و تربیتدهنده مردان و نسل آینده هستند و در ادوار تاریخی نیز تأثیر انکارناپذیری در روابط اجتماعی، حفظ و تداوم سنتها، رسوم و حتی بازیهای سیاسی داشتهاند، در بیشتر مواقع به دلایل فرهنگی کمتر سخنی از حضور آنان در اجتماع به میان آمده یا زیر سایه مردان تعریف شدهاند. بنابراین، برای روشن کردن موضوع و پاسخ به خلأها و پرسشهای موجود روشهای باستانشناختی و مطالعه مواد فرهنگی بسیار ارزشمند و کارگشاست، زیرا باستانشناسی همواره با استفاده از مواد فرهنگی به بازسازی جوامع، فرهنگ و نقشهای انسان میپردازد. مقاله پیش رو نگارههای مکتب تبریز را بهعنوان شواهد مادی دوره صفوی بررسی کرده است و تلاش میکند تصویری را که در متون دوره صفوی از زنان ارائه میشود با تصاویر باقیمانده از آنان در نگارههای مکتب تبریز مقایسه کند و تناقضها و شباهتهای بین آن دو را به بحث بگذارد. در اینجا مطالعه نگارههای شاهنامه شاه تهماسب، خمسه نظامی و هفتاورنگ جامی نشان داد که زنان در دوره صفوی دستِکم در دوران همزمان با مکتب تبریز برخلاف متون تاریخیِ آن دوره نقش پررنگ و فعالتری در جامعه داشتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دوره صفوی،زنان،مکتب تبریز،نگارگری،
عنوان انگلیسی
Archaeology and History: An image of Women in Miniatures of Tabriz School and Safavid Period's Texts
چکیده انگلیسی مقاله
Historical texts by narrative men of the rulers and the great men of history have said often less about ordinary people, especially women. In fact, women, despite being half of human society and educators of men and the next generation, have had an undeniable influence on social relations, the preservation and perpetuation of traditions, customs and even political games in historical periods. But in most cases, for cultural reasons, less mention is made of their presence in society or defined in the shadow of men. Therefore, archaeological methods and the study of cultural materials are very valuable and useful for clarifying the subject and answering the existing gaps and questions; because archeology has used cultural materials to rebuild communities, culture and people's roles. The present article examines the miniatures of the Tabriz school as material evidence of the Safavid period and tries to compare the image of women presented in the texts of the Safavid period with the remaining images of them in the miniatures of the Tabriz school and the contradictions and similarities between the two. The miniatures of Shahnameh of Shah Tahmasp, Khamse of Nizami and Haft Awrang of Jami showed that women in Safavid Tabriz School at the same time at least during that period, contrary to historical texts have highlighted more active role in the community.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دورة صفوی,زنان,مکتب تبریز,نگارگری
نویسندگان مقاله
مهتاب دادخواه |
دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
کریم حاجی زاده |
دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
بهروز افخمی |
دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
حبیب شهبازی شیران |
استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_78566_7f4e183512e5e2cdf5cbe448cb612086.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات