این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۵۱-۷۰
عنوان فارسی
خوانش گفتمانی از مناقشات امر جنسی در ایران
چکیده فارسی مقاله
عرصه سیاستگذاریِ امر جنسی در ایران محل مناقشه نظری دو رویکرد عمده است. مقاله حاضر درصدد ارائه یک صورتبندی گفتمانی از مناقشات نظری این دو رویکرد در جامعه ایرانی است. در این پژوهش، از روش تحلیل گفتمانی فرکلاف و لاکلا و موف به صورت ترکیبی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که رویکرد اول با ابتنا بر مبانی دینی، ایده تربیت جنسی با محوریت اخلاق جنسی را پیگیری میکند و مفاهیمی چون هویت جنسی، ازدواج آسان و بهنگام، حجاب و خویشتنداری و... را در زیست جنسی جامعه ایرانی برساخت و امر جنسی را در شبکهای از عناصر زیستی و فرهنگی مطالعه میکند که در آن گاهی مواجهه با امر جنسی نهتنها زدودن ابهام، بلکه حتی افزودن بر آن نیز هست. رویکرد دوم نیز با ابتنا بر ادبیات لیبرالیستیِ جامعه بینالمللی بر ضرورت آموزش جنسی با محوریت دانش و آگاهی جنسی تأکید دارد و دالها و مفاهیمی چون تمایز همجنسگرایی و همجنسبازی، احترام به حقوق اقلیتهای جنسی، تمایز جنس و جنسیت، نفی ازدواج کودکان و... را برساخت میکند. مهمترین استراتژی این گفتمان در مواجهه با امر جنسی، صراحت و ابهامزدایی از امر جنسی است. عرصه عمومیِ متأخرِ مناقشاتِ این دو رویکرد، سند 2030 سازمان ملل بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش جنسی،امر جنسی،تحلیل گفتمان،جامعه ایرانی،
عنوان انگلیسی
Discoursive Analysis of Sexual Debates in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The policy area of sexuality in Iran is affected by theoretical conflict between two major approaches. The present article seeks to present a discursive formulation of the theoretical conflicts between these two approaches in Iranian society. In this study, the method of Fariclough, Laclau and Mouffe is applied in a conjoined way. The results of the research indicated that the first approach, based on religious principles, follows the idea of sexual education with the focus on sexual ethics. Furthermore, it also includes various concepts, such as sexual identity, convenient and timely marriage, hijab and continence, etc, to construct the life sex of the Iranian society. Based on this approach, sexuality is studied in a network of biological and cultural components, in which sometimes confronting sexuality does not eliminate its ambiguity but instead enhances it. The second approach is inspired by the liberal literature of the international community, by emphasizing the importance of sex education with a core of knowledge and sexual awareness. Some constructed and predominated concepts in the second approach include various perceptions, such as homosexuality, casual homosexuality, and the recognition of sexual minorities, distinction between sex and gender, and the condemnation of child marriage. In confronting sexuality, disambiguation and explicitly are the most important strategies of the second discourse. The latest public debate on the two approaches was the 2030 United Nations Document.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش جنسی,امر جنسی,تحلیل گفتمان,جامعة ایرانی
نویسندگان مقاله
سهیلا صادقی فسایی |
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران
ابوالفضل اقبالی |
دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_77360_08729694b6c7d24336c8c62c0b44a0c3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات