این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
سیاست
، جلد ۵۱، شماره ۱، صفحات ۸۱-۹۷
عنوان فارسی
بررسی مؤلفههای الگوی سیاستگذاری در حوزۀ رسانه (گذر از نهادگرایی کلاسیک به نهادگرایی جدید)
چکیده فارسی مقاله
روند گسترش روزافزون ارتباطات و جابهجایی اطلاعات توسط رسانههای متعدد و متنوع در عصر جهانی شدن، سبب شده است تا بازیگران رسانههای ملی و رسمی در کنار خود، بازیگران رسانهای دیگر را نیز مشاهده کنند. علم سیاستگذاری بهطور عام و روند سیاستگذاری رسانهای بهطور خاص نیز نیازمند آن است که در مواجهه با این وضعیت جدید موضعگیری کارامدی داشته باشد. در پاسخ به این پرسش اصلی که «سیاستگذاری رسانهای در مواجهه با حضور بازیگران رسانهای متعدد نیازمند چه تحولاتی است؟»، فرضیۀ این مقاله با توجه به روند روزافزون جهانی شدن رسانهها عبارت از آن است که «سیاستگذاری رسانهای در مواجهه با حضور بازیگران رسانهای متعدد نیازمند توجه همزمان به رسانههای دولتی و غیردولتی بهعنوان نهادهای رسمی و غیررسمی در تمامی مراحل سیاستگذاری است». در این مقاله سعی شده تا با استفاده از روشهای کتابخانهای- اسنادی و روششناسی نهادگرایی جدید، فرضیۀ اصلی آزمون شود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که با توجه به افزایش حضور بازیگران عرصۀ رسانه، گسترش انواع رسانههای غیررسمی ـ دولتی و گسترش شبکههای متداخل ارتباطی، سیاستگذاری رسانهای کارا و موفق نیازمند «توجه به بازیگران غیررسمی در کنار بازیگران رسمی»، «توجه به مخاطب درون اجتماع بهجای تحکیم رسانۀ رسمی» و «توجه به خصوصیسازی و مقرراتزدایی رسانهای» است تا توان دستیابی به اهداف تعیینشده را به بهترین شکل داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاستگذاری،سیاستگذاری عمومی،سیاستگذاری رسانه،نهادگرایی جدید،
عنوان انگلیسی
An Analysis of Media Policymaking: A Transition from Classical Institutionalism to New Institutionalism
چکیده انگلیسی مقاله
The ever-increasing trend of communication and movement of information by various media in the era of globalization has caused the actors of national and official media to compete with other media actors. The policymaking in general and the media policymaking processes in particular need to take an effective stance in the face of this new situation. The main research question is: Given the presence of multiple media actors, what changes do media policymaking require? The authors try to test the following hypothesis: The increasing trend of media globalization, and the emergence of multiple media actors have necessitated media policy-making’s simultaneous attention to governmental (formal) and non-governmental (informal) media at all stages of policy-making. The descriptive-analytical method is used to examine the available documents in order to test this hypothesis within the framework of new institutionalist approach. The findings indicate that due to the increasing presence of media actors, the expansion of informal-governmental media and the expansion of interoperable communication networks for an effective media policy require the presence of informal actors alongside formal actors. The policymakers must pay attention to the audience within the community instead of simply consolidating the official media. It is recommended that privatization and deregulation of the media ought to be considered in order to achieve a desired outcome.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیاستگذاری,سیاستگذاری عمومی,سیاستگذاری رسانه,نهادگرایی جدید
نویسندگان مقاله
محمد توحیدفام |
دانشیار علوم سیاسی- اندیشۀ سیاسی و مسائل ایران، دانشکدۀ علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
علی توسرکانی |
دانشجوی دکتری علوم سیاسی (گرایش سیاستگذاری) گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpq.ut.ac.ir/article_80398_f7ab8c7aa9867a96dd2a6156e5be051f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات