این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاستگذاری عمومی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۸۹-۲۱۰

عنوان فارسی مطالعه سیاست‌های سینمایی در ایران با محوریت سینمای ملی (۱۳۵۸-۱۳۹۲)
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش مطالعه سیاست‌های سینمایی بعد از انقلاب اسلامی با محوریت سینمای ملی است و سؤال مقاله حاضر این است که سیاستگذاری‌های سینمایی در ایران چگونه سینمای ملی را رشد و تکوین داده است؟ بدین منظور، هفت شاخص سینمای ملی از نظریه سوزان هیوارد مبنا قرار می‌گیرد. یافته‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های سینمایی در ایران بیشتر به ترتیب معطوف به شاخص ‌های «قوانین و دستورالعمل‌ها»، «روایت» و «ژانر» است. به شاخص‌های «ستاره به عنوان نشانه»، «ریخت و ژست شناسی» کمتر توجه شده و شاخص «سینمای مرکزی و سینمای حاشیه» در حاشیه مانده است. بدین ترتیب نتیجه می‌گیریم که در سیاست‌های سینمایی بعد از انقلاب 57 به شاخص‌های سینمای ملی کمتر توجه شده است. سیاست‌های مصوب، سیاست‌هایی تمرکزگرا و عموماً «نظارتی، هدایتی و حمایتی» هستند و مجال چندانی برای سیاست‌های مخاطب-محور و نیز سیاست تفاوت مثل سینمای حاشیه‌ای قائل نیستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سینمای ملی،سیاستگذاری فرهنگی،سیاست‌های سینمایی،سینمای ایران،

عنوان انگلیسی A Study of Cinema Policies in Iran with the Focus on National Cinema (1979-2013)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to study the cinema policies after the Islamic Revolution with a focus on national cinema. The main question is to what extent cinema policies in Iran are based on the idea & principle of growth & development of national cinema & have been in line with it? For this purpose, according to Susan Hayward's theory, seven indicators of national cinema are adopted & will be analyzed the cinema policies that are announced & implemented through the policy booklets in each period by the deputy director of cinema. Findings show that these policies are more focused on codes & conventions, narrative & genre, respectively. The lowest indicators were the star as signs, gestural & morphology, & cinema of the center & cinema of the periphery. These findings show that the header of cinematic policies has paid less attention to the characteristics of the national cinema after the Islamic Revolution. Adopted policies are centralist policies & generally "monitoring, directing & advocacy policies", & does not allow much room for audience-centered policies as well as differentiation policies such as marginal cinema.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سینمای ملی,سیاستگذاری فرهنگی,سیاست‌های سینمایی,سینمای ایران

نویسندگان مقاله مجید فدائی |
استادیار هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

احسان آقابابایی |
استادیار علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jppolicy.ut.ac.ir/article_84829_4c6a3d3d3e57260d184d936271dab67b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات