این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاستگذاری عمومی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۸۵-۳۰۷

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی چشم‌انداز و اهداف کلان آموزش‌عالی درکشورهای منتخب
چکیده فارسی مقاله هدف مقاله پیش‌رو، بررسی تطبیقی چشم‌انداز و اهداف آموزش‌عالی شش کشور جهان (هلند، فرانسه، سنگاپور، مالزی، آفریقای جنوبی و عربستان) درسطح سیاستگذاری کلان می‌باشد. در پژوهش کیفی حاضر از راهبرد تطبیقی جورج بردی (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه) استفاده شد. یافته ها نشان داد ازجمله وجوه اشتراک این کشورها توجه به بین‌المللی شدن، دیجیتالی‌سازی، تعمیق نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری و ارتقاء ظرفیت تحقیقات دانشگاهی، گزینش و مدیریت استعدادها توام با برنامه‌های سرمایه انسانی دانشگاهیان را می‌توان برشمرد. در بخش وجوه افتراق دورنمای خاص هر کشور برای آموزش‌عالی آورده شد که بیشتر از سیاست‌ها ونحوه حکمرانی، فضای گفتمانی درون کشورها متاثر می‌شود. در بخش اهداف مشترک نیز می‌توان به برقراری پیوند میان سیستم آموزش‌عالی با بازار کار، توسعه‌مالی دانشگاه‌ها، خلق و ارتقاء مزیت رقابتی بین کشورها، انجام پژوهش‌های ماموریت‌گرا در حل مسائل ملی و بین‌المللی و ارتقاء مستمر کیفیت آموزش‌عالی با تاکید بر آموزش‌های الکترونیکی اشاره کرد. در زمینه تفاوت‌ها، هر کشوری با توجه به ساختار و شرایط بومی خود اهداف متفاوتی را نیز دنبال می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چشم‌انداز آموزش‌عالی،اهداف آموزش‌عالی،مطالعه تطبیقی،الگوی جورج بردی،

عنوان انگلیسی A Comparative Study of the Vision and Goals of Higher Education in Selected Countries
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present article is to compare the prospects & objectives of higher education in six countries (Netherl&s, France, Singapore, Malaysia, South Africa, & Saudi Arabia). In the present qualitative research, George Brady’s comparative strategy (description, interpretation, juxtaposition, & comparison) was utilized. The results of this section were summarized in the form of tabulation & diagramming. In the final stage, in line with the purpose of the research, the perspectives & goals of higher education in the studied countries were compared with each other, & then, the similarities & differences were identified & analyzed The findings showed among the common points of these countries, we can enumerate attention to internationalization, digitalization, deepening the role of universities in the knowledge-based economy, ingestion, & enhancement of academic research capacity, selecting & managing talents along with academic human capital programs. In terms of differences of these countries, the specific perspective of each country for higher education was investigated, which is mostly influenced by the policies, the way of governing, & the atmosphere of discourse within these countries. In terms of the common goals we can name linking the higher education system with the labor market, financial development of universities, creating & promoting competitive advantage between countries, conducting mission-oriented research in solving national & international problems, & continuously improving the quality of higher education with an especial emphasis on e-learning. In terms of differences, each country pursues different goals according to its local structure & conditions, which are discussed in this study. Finally, fifteen ideas for Iranian policymakers are presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله چشم‌انداز آموزش‌عالی,اهداف آموزش‌عالی,مطالعه تطبیقی,الگوی جورج بردی

نویسندگان مقاله غلامرضا ذاکرصالحی |
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران

احمد کیخا |
دانشجوی دکتری رشته اقتصاد آموزش عالی دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jppolicy.ut.ac.ir/article_84831_c1913dc9f59d7bba6f3ef543a49cd44f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات