این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شناخت، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۹-۳۸

عنوان فارسی خوانش دریدا از مفهوم اکنون در پدیدارشناسی هوسرل
چکیده فارسی مقاله خوانش دریدا از مفهوم «اکنون» در بستر انتقادهایی که به آن وارد می­سازد آشکار می­شود؛ انتقادهایی که با پیش­فرض انکار متافیزیک حضور همراه است. وی با قرار دادن پدیدارشناسی در ذیل متافیزیک حضور آن را جزو همان سنت رایج فلسفه غربی قلمداد می­کند و راه حل رهایی فلسفه­ خود را از این چارچوب متداول، توجه به جنبه مقابل حضور یعنی، غیریت می­داند. دریدا بر این اساس که اکنون نشان­دهنده حضور است آن را نقد می­کند. نقد اصلی وی به اکنون براساس دو امکان به ظاهر ناسازگار در این مفهوم شکل می­گیرد. این دو امکان عبارتند از: اکنون منبسط، اکنون در حالت پیوستگی با یادسپاری و پیش­نگری و دیگری اکنون به­مثابه نقطه منشاء با خصلت آغازین بودنش. در این نوشتار می­کوشیم تا ضمن بیان انتقادها به منظور فهم خوانش دریدا، با اشاره به حد بودن انطباع اولیه و ساختار سه­پایه­ای اکنون پاسخی برای آن عرضه ­داریم. بر اساس حد بودن انطباع اولیه و در نتیجه عدم استقلال آن از طرفین حد، تلقی آن به صورت نقطه منشاء منتفی می­گردد و ادراک یک عین، ادراکی دارای دیرند خواهد بود. ساختار سه پایه­ای اکنون، پیوستاری متقابل از انطباعات اولیه و یادسپاری و پیش­نگری را فراهم می­سازد که بر پایه­ی آن هیچ انطباع اولیه­ای به تنهایی (به صورت نقطه منشاء) و بدون در نظر گرفتن این پیوستگی قابل درک نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تبار شناسی- تبار شناسی اخلاق- روش شناسی- سنتهای اخلاقی،

عنوان انگلیسی Derrida's reading of the concept of "now in Husserl’s phenomenology
چکیده انگلیسی مقاله Derrida's reading of the concept of "now" reveals in the context of his critiques to it; which critiques accompany with presupposing of the metaphysics of presence. By putting phenomenology under the metaphysics of presence, he assigns phenomenology the part of the same ordinary tradition of western philosophy and considering the solution to free his philosophy of this current formwork and attention to its opposition, that is, otherness. Derrida criticizes this because of now is indicated of presence. His main critique forms on the base of two apparently irreconcilable possibilities of this concept. These possibilities consist: expanding now, now in continuity with retention and protention and the other is now as origin point with its primordial character. In this article, we are trying to express the critiques in order to understanding Derrida’s reading and give answer to this by referring to being limit of primal impression and threefold structure now. The base of the being limit of primal impression and so its dependent on the items whose limits, denied it as origin point and perception of the object will be perception enduring object. Threefold structure now, provides a mutable continuity from primal impressions and retention and protention that on the base of it, no primal impression solely and without considering the continuity understandable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حوریه باکویی کتریمی |
دانشگاه تبریز

محمود صوفیانی |
استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی https://kj.sbu.ac.ir/article_97976_949b07480dd6bd0ad55afc60908ab78d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات