این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
متن پژوهی ادبی
، جلد ۲۶، شماره ۹۴، صفحات ۳۲۳-۳۵۲
عنوان فارسی
کارکردهای هنری و تعلیمی تمثیل
چکیده فارسی مقاله
یکی از ابزارهای مهمی که نویسندۀ ادب تعلیمی در جهت توضیح و تفسیر ایدههای اخلاقی و عرفانی و القای مطلب خود به مخاطب از آن یاری میگیرد تمثیل است. در تمثیل نویسنده و شاعر ابتدا مفاهیم کلی و انتزاعی را که غالباً عقلی و از نوع خبری هستند، بیان میکند و بعد برای ملموس و عینی کردن آنها و اثبات ادعای خود، مثال و دلیلی ادبی میآورد و از این نظر که سخنان مستدل آنها ساده و قابلفهم است و با صراحت به نتیجهگیری میپردازد، تأثیر عمیقی بر خواننده میگذارد. انواع تمثیل از ابزارهای قوی تصویرگری و آشناییزدایی و منشأ خلق مضامین بدیعی هستند و ازآنجاکه در این شگردهای ادبی، تصاویر اثباتی در خدمت اقناع مخاطب است، شیوۀ بیان استدلالی بر بیان هنری برتری دارد. در این جستار کارکردهای هنری و تعلیمی و تربیتی انواع گوناگون تمثیل، موردنقد و بررسی قرار گرفته است. پژوهش، بر اساس نحوۀ کاربرد مصداقهای این آرایه ادبی در آثار مهم تعلیمی و سبک هندی و ملاحظۀ دیدگاههای صاحبنظران و دریافت شخصی نگارنده از این هنر بلاغی صورت گرفته است. نتیجه کلی مقاله این است که بهکار بردن فراوان شکلهای مختلف تمثیل، یکی از رازهای زیبایی و ذوقپسندی و تأثیر زبان آثار ادبی تعلیمی و سبک هندی بر خواننده است و همین امر سبب شده مفردات نغز آنها بر سر زبانها بیفتد و خوانندگان معانی و مفاهیمی را که در این بیتها ذکر شدهاند از جانودل و بدون چونوچرا بپذیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمثیل، هنرهای ادبی، تعلیم و تربیت، ادبیات تعلیمی، سبک هندی،
عنوان انگلیسی
Artistic and Educational Functions of Allegory
چکیده انگلیسی مقاله
One of the important tools that the author of educational literature uses to explain and interpret moral and mystical ideas and to convey his content to the audience is allegory. In the allegory of the writer and poet, he first expresses general and abstract concepts, which are often rational and news-type, and then gives a literary example and reason to make them tangible and objective and to prove his claim. In the sense that their reasoned words are simple and understandable with the explicit conclusion, he has a profound effect on the reader. All kinds of allegories are powerful tools of illustration and de-familiarization and the origin of creating novel themes, and since in these literary techniques, positive images serve to convince the audience, the method of argumentative expression is superior to artistic expression. In this article, the artistic, educational, and training functions of various types of allegory have been reviewed. The research is based on the application of examples of this literary array in important educational works and Indian styles and considering the views of experts and the author's personal perception of this rhetorical art. The general conclusion of the article is that the abundant use of different forms of allegory is one of the secrets of beauty and taste and the effect of the language of educational and Indian literary works on the reader, and this has made the contents so popular that the readers accept the meanings and concepts wholeheartedly and without any question.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تمثیل, هنرهای ادبی, تعلیم و تربیت, ادبیات تعلیمی, سبک هندی
نویسندگان مقاله
سردار بافکر |
دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://ltr.atu.ac.ir/article_11833_53cdba3eb00b51bef3d41dc79a252470.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات