این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
متن پژوهی ادبی
، جلد ۲۵، شماره ۸۸، صفحات ۲۶۸-۲۹۴
عنوان فارسی
تحلیل عوامل مضمونآفرینی با اصطلاحات خوشنویسی در شعر صائب تبریزی
چکیده فارسی مقاله
مهمترین ویژگی شعر فارسی در سبک هندی مضمونآفرینی است. در این شگرد، شاعر میان عناصر دور از هم و به ظاهر بیارتباط، پیوند ایجاد میکند که از رهگذر شباهتها، مجاورتها و تضادها، مشارکت در کارکرد، مجانست و قراردادهای ادبی به دست میآید. صائب تبریزی مضامین تازهای را با اصطلاحات خوشنویسی ساخته و این هنر او تاکنون بررسی نشده است. مقاله حاضر مضمونآفرینی با اصطلاحات خوشنویسی را در دیوان صائب تحلیل میکند. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، پس از فراهم آوردن چارچوب نظری، مدل مفهومی تدوین یافت. سپس بر اساس آن، ابیات جلد نخست دیوان غزلیات صائب تحلیل شد. محققان در فرآیند بررسی معنی و درک حاصل از واژگان و تصاویر اشعار صائب به الگویی از مضمونسازی راه بردند که نشان میدهد چگونه صائب در بهکارگیری نام خطهای مختلف، ابزار، ژانرها، اصطلاحات اصول و قواعد خوشنویسی و آمیختن آنها با عناصر صورخیال به مضمونآفرینی دست یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صائب، مضمونآفرینی، خوشنویسی، عوامل مضمونساز،
عنوان انگلیسی
Analyzing the Factors of Theme Creation by Calligraphy Terms in Saeb Tabrizi’s Poem
چکیده انگلیسی مقاله
The most prominent feature of Persian poetry in the Indian style is thematic creation. In the creation of themes, the poet establishes a connection among the far-fetched and seemingly unrelated elements which are not obtained necessarily by similar way or other aspects known in the rhetoric. Mostly, it is achieved from the stand of similarities, proximities and contrasts, implications, visual possibilities, associations of motifs, and literary conventions. Among the Indian-style poets, Saeb Tabrizi created new themes with calligraphy terms due to his mastery of calligraphy. The art of using calligraphy themes in his Divan has not been investigated yet. This article has tried to study the creation of themes by calligraphy terms in Saeb Tabrizi’s Divan. After finding a theoretical framework for this descriptive-analytical research, a conceptual model was proposed by studying the related books and articles. Then the couplets of the first volume of Saeb Tabrizi’s Divan were analyzed. In this research, the authors have found a thematic paradigm in the process of perception of meaning, vocabularies, and images of his poems that show how Saeb has created beautiful themes by using different handwritings, tools, genres, and terms and rules of calligraphy and combined them with imageries.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
صائب, مضمونآفرینی, خوشنویسی, عوامل مضمونساز
نویسندگان مقاله
ناهید عدلی |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
علی دهقان |
دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
رستم امانی |
استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://ltr.atu.ac.ir/article_9803_0ef2cb43ed416366bff23c0036243ada.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات