این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
متن پژوهی ادبی
، جلد ۲۵، شماره ۸۷، صفحات ۸۸-۱۱۴
عنوان فارسی
نقد رابطۀ سینمای ایران با ادب کلاسیک عرفانی
چکیده فارسی مقاله
«سینما» هنری نوین است که هنرها و دانشهای پیشین را درهم آمیخته و آنها را با جذبه فراوان پیش روی مخاطبان قرار داده است. اندیشههای بازتاب یافته در آثار به جا مانده از گذشته مشرق زمین و به خصوص ادبیات کلاسیک کشورمان نیز برخوردار از پیرنگی معنوی است. بازتاب مضامین عرفانیِ ادبیات کلاسیک در آثار سینمایی میتواند وسیلهای برای پیوند فرازمانی اندیشه و هنر ملّی باشد. در این پژوهش ضمن ارائه یک تقسیمبندی تاریخی- مضمونی به اختصار اندیشههای عرفانی و معنوی کارگردانهای سینمای کشورمان مرور میشود. سپس موانع ساخت فیلمهایی با مضامین عرفانیِ ادبیات کلاسیک در کشورمان بررسی و پیشنهادهایی برای استحکام ارتباط سینما با ادب کلاسیک ارائه میشود. این بررسی نشان میدهد میان اندیشههای روحانیِ بازتاب یافته در ادبیات کلاسیک عرفانی سرزمینمان با هنر سینما، پیوندی فرازمانی و تکاملّی برقرار نشده است. عوامل گوناگونی در این مسأله مؤثر بوده است که مهمترین آنها عبارتند از: نگاه مشکوک سیاست به طریقت در ایران، وجود دیدگاههای متفاوت و متضاد نسبت به اندیشهها و زندگی عارفان، گرایش مفاهیم عرفانی به ذهنیت و گریز آنها از عینیت، ضعف ابزاری سینمای ایران برای ساخت باورپذیر آثار خیالانگیز و مخالفت طیفهای کلاسیک و روشنفکری منتقدان سینمای ایران با ساخت آثار عرفانی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سینمای ایران، عرفان، سینمای معناگرا، ادب عرفانی،
عنوان انگلیسی
Criticism of the Relationship between Iranian Cinema and Mystical Classic Literature
چکیده انگلیسی مقاله
Cinema is a modern art which has combined former arts and knowledge and has presented this to the audience with abundant attraction. Reflected thoughts in the past of eastern countries and especially classical literature of our country enjoy a spiritual theme. Reflection of mystical themes of classical literature in cinema works can be a means for linking thought with national art. In this research, in addition to presenting a historical-conceptual division, there is an abridged survey on mystical and spiritual thoughts of directors in our country and presented proposals for strengthening the relationship between cinema and classic literature. This study shows that there is no complementary and extraterrestrial linkage between spiritual thoughts of our past mystical literature and the art of cinema. Various factors influence this issue. The most important points are: suspicious look at politics to Sufism in iran،existence of different and controversial attitudes towards the thoughts and lives of mystics, attitudes of mystical concepts towards the mentality and their evasion from evidence, instrumental weakness of Iranian cinema for the plausible making of fantastic works and the opposition of classical and intellectual spectrums of the critics of Iranian cinema by making mystical works.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سینمای ایران, عرفان, سینمای معناگرا, ادب عرفانی
نویسندگان مقاله
احمد رضی |
استاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
علی تسلیمی |
دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
محمد اصغرزاده |
دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
نشانی اینترنتی
https://ltr.atu.ac.ir/article_12860_4486a269767e34960fdc8b199dc623ea.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات