این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
متن پژوهی ادبی
، جلد ۲۴، شماره ۸۶، صفحات ۱۲۷-۱۶۱
عنوان فارسی
ساختارشناسی اوزان رایج و وزنهای نوپدید در شعر فارسی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به بررسی ساختار وزنهای رایج و نیز وزنهای تازهساخت در شعر کلاسیک و معاصر فارسی و نیز طبقهبندی تازهای از انواع وزنها و سپس فرمولبندیِ زیرشاخهها و گونههای وزنیِ هریک از این انواع میپردازد. پیش از این، وزنها به دو یا سه نوع و در جدیدترین تقسیمبندی به پنج نوع «متحدالارکان»، «متفقالارکان»، «متناوبالارکان»، «متشابهالارکان» و «مختلفالارکان» تقسیم شدهاند. حالآنکه اوزانی تازهساخت وجود دارد که در هیچیک از این طبقهبندیها نمیگنجند؛ برای نمونه وزن «فاعلن فاعلن فاعلن فع‖ فاعلن فع» در شعر سیمین بهبهانی. نگارنده این اوزان را به عنوان ششمین دسته از وزنهای شعر فارسی، اوزان «مُستَزادالارکان» نامیده است. بخش نخستِ نگاشتۀ حاضر به پاسخگویی به این پرسش میپردازد که شاعران مبتکر از گذشته تا به امروز با چه شگردهایی دست به خلق اوزان تازه زدهاند و نشان داده شده است که وزنهای تازۀ عروضی در هر دوره از تاریخ شعر فارسی بر پایۀ همان وزنهای مشهور و به هشت شیوه ساخته شدهاند: 1- کاهش، 2- افزایش، 3- تکرار، 4- جابهجایی، 5- تغییر، 6- تلفیق، 7- ابداع و 8- ترکیب. در بخش دوم مقاله با توجه به نتایج بخش نخست و دقت در ساختار وزنهای رایج و اوزان تازهساخت به فرمولبندی انواع ششگانۀ اوزان شعر فارسی با حروف X، x، Y، y، Ẍ، Ȳ، Z، z، M پرداخته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عروض، ارکان عروضی، وزنهای تازه، ساختار وزنها، طبقهبندی وزنها،
عنوان انگلیسی
The Study of Structural Common and Innovative Meters in Persian Poetry
چکیده انگلیسی مقاله
This article examines the structure of popular and innovative meters in classical and contemporary Persian poetry, and a new category of all types of meters. Furthermore, formulating subcategories and the varieties of meters have been studied. Previously, meters were divided into two or three types, and in the most recent division divided into five types “Muttahid -al- arkan” (Unified foots), “Muttafuq -al- arkan” (Allied foots), “Mutanaveb -al- arkan” (Alternating foots), “Mutashabih -al- arkan” (Similar foots), “Mukhtalif -al- arkan” (Different foots), nevertheless there are new meters that are not included into any of these categories, for instance, the meter "‒ / U ‒ ‒ ‖ ‒ / ‒ U ‒ / U ‒ ‒ / U ‒ ‒" in Simin Behbahani's poem. The author has called these meters as the sixth categories of Persian poetry, the "Mustazad -al- arkan". The first part of the current article answers the question that what techniques have been used by creative poets from the past to the present. This study demonstrates that new meters of each era of Persian poetry history is based on the same well-known meters and has been formed into eight methods: 1. Reduction 2. Increase 3. Repetition 4. Transition 5. Change 6. Integration 7. Innovation 8. Combination. In the second phase of this study, according to the results of the first part and accuracy in the structure of common and innovative meters the six types of Persian poetry meters with the letters X, x, Y, y, Ẍ, Ȳ, Z, z, M are formulated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عروض, ارکان عروضی, وزنهای تازه, ساختار وزنها, طبقهبندی وزنها
نویسندگان مقاله
محمد امیر جلالی |
استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://ltr.atu.ac.ir/article_10627_054bb8f619990c524d1980be91a23f2a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات