این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
متن پژوهی ادبی
، جلد ۲۴، شماره ۸۴، صفحات ۵۹-۸۸
عنوان فارسی
«فارسی شکر است» طرحی از گفتمان ملیگراییِ شکستخورده
چکیده فارسی مقاله
آغاز داستاننویسی نوین در ایران از جریانات فکری- اجتماعی پس از مشروطه تأثیر بسیاری پذیرفته است. در این مقاله به بررسی بازتاب گفتمان «ملیگرایی» در داستان «فارسی شکر است»، نوشته محمدعلی جمالزاده پرداختهایم. با بررسی مسائلی که جامعه حوالی سالهای 1300 با آن درگیر است -و با توجه به مسأله بافت و زمینه در خلق متن که در تحلیل گفتمان اهمیت ویژهای دارد- درمییابیم که بحث ملیگرایی اهمیت زیادی در محافل روشنفکری این دوره داشته و در بسیاری از داستانها بازتاب یافته است. جمالزاده که بهعنوان نویسندهای پیشرو در عرصه داستاننویسی نوین مطرح است به وضوح مبانی نظری خود را در مقدمه «یکی بود یکی نبود» تبیین میکند. در این مقاله با بهرهگیری از رویکرد «تحلیل گفتمان انتقادی» فرکلاف میتوان گفت که توجه به گفتمان ملیگرایی در این دوره نتوانسته است آرمانهای متضمن در مفهوم ملیگرایی را که اهم آنها گسترش قدرت و آزادی ملت در برابر حکومت است، تحقق بخشد و داستان «فارسی شکر است» از این نظرگاه نماینده این نوع ناکامی در جامعه این دوره است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
داستاننویسی نوین، ملیگرایی، تحلیل گفتمان، جمالزاده،
عنوان انگلیسی
“Persian is Sugar” as a Pattern of Failed Nationalist Discourse
چکیده انگلیسی مقاله
The beginning of modern fiction writing in Iran has been greatly influenced by post-constitutional intellectual-social currents. In this article, we analyze the reflection of the discourse of “nationalism” in the story “Persian is Sugar” written by Mohammad Ali Jamalzadeh. By examining the issues that society dealt with around the 1300 SH and considering the issue of context in the creation of the text, which is of particular importance in discourse analysis, we find that the discussion of nationalism has been of great importance in the intellectual circles of this period and has been reflected in many stories. Jamalzadeh, who is a pioneer writer in modern fiction, has clearly stated his theoretical foundations in the introduction to "Yeki bud yeki nabud". In this article, using Fairclough's critical discourse analysis approach, it can be said that paying attention to nationalist discourse in this period could not achieve the ideals of nationalism, the most important of which is the expansion of power and freedom of the nation against the government. Therefore, from this point of view “Persian is Sugar” represents this kind of failure in the society of this period.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
داستاننویسی نوین, ملیگرایی, تحلیل گفتمان, جمالزاده
نویسندگان مقاله
هادی نورمحمدی کمال |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
یحیی طالبیان |
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://ltr.atu.ac.ir/article_11159_97c01b9dd567da73a12afdd8e57a33e4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات