این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۹-۹۴
عنوان فارسی
نقش میانجی معنویت سازمانی در رابطهی بین رهبری معنوی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان رسانه های ورزشی در شهرستان زاهدان
چکیده فارسی مقاله
خلق محیطی که از شاخصههای معنوی برخوردار بوده و منجر به رفتارهایی فراتر از وظیفه کارکنان شود، یکی از این الزاماتی است که می تواند ضریب موفقیت سازمانها را ارتقاء دهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی روابط ساختاری بین رهبری معنوی و رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی معنویت سازمانی انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف، توسعهای-کاربردی و از حیث شیوهی جمعآوری دادهها، توصیفی – همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل کارکنان رسانههای ورزشی در شهر زاهدان سال 1397 بود که تعدادشان 273 نفر بود. دادههای پژوهش از طریق 3 پرسشنامهی استاندارد رهبری معنوی، معنویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی جمعآوری شدند و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ به ترتیب 0.87، 0.89 و 0.83 به دست آمد. دادههای جمعآوری شده از طریق آزمون تحلیل مسیر در نرمافزار LISREL تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این بود که: 1) رهبری معنوی اثر معنیداری روی معنویت سازمانی دارد. 2) معنویت سازمانی اثر معنیداری روی رفتار شهروندی سازمانی دارد. 3) رهبری معنوی بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق معنویت سازمانی اثر معنیداری دارد. وجود رهبری معنوی در سازمانها مستلزم تغییر و تحول و موفقیت مستمر است. درمجموع، اهمیت و ضرورت معنویت در سازمان آنچنان است که میتواند برای سازمانها، انسانیت وبرای اجتماع،فعالیت و برای محیط، مسؤولیت را به ارمغان آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار شهروندی سازمانی، معنویت سازمانی، رهبری معنوی، الگوی روابط ساختاری، رسانههای ورزشی،
عنوان انگلیسی
The Mediator Role of Organizational Spirituality in the Relation between Spiritual Leadership and Organizational Citizenship Behavior among the Sports Media Staff in the City of Zahedan
چکیده انگلیسی مقاله
Creating an environment that has spiritual characteristics and leads to behaviors beyond the function of employees is one of these requirements that can enhance the success rate of organizations. The purpose of this study was to explain the pattern of structural relationships between spiritual leadership and organizational citizenship behavior considering the mediating role of organizational spirituality. The research method is a descriptive - correlation in terms of purpose, developmental-applied, and in terms of collecting data. The statistical population included the staff of sport media in the city of Zahedan in 1397, numbering 273 people. The data were collected through three standard questionnaires: Spiritual Leadership, Organizational Spirituality, and Organizational Citizenship Behavior. The reliability of the questionnaires was 0.87, 0.89 and 0.83, using Cronbach's alpha test, respectively. The collected data were analyzed by path analysis using LISREL software. The results of the research indicated that: 1) spiritual leadership has a significant effect on organizational spirituality. 2) Organizational spirituality has a significant effect on organizational citizenship behavior. 3) Spiritual leadership has a significant effect on organizational citizenship behavior through organizational spirituality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رفتار شهروندی سازمانی, معنویت سازمانی, رهبری معنوی, الگوی روابط ساختاری, رسانههای ورزشی
نویسندگان مقاله
عبدالباسط مرادزاده |
استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه ولایت ایرانشهر،ایرانشهر،ایران.
محب الدین ریگی |
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
عبدالعلی کشته گر |
دانشیار،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_7184_c0fb082911a52ba7c897a8aa9cfa397d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات