این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مدیریت سازمان های دولتی
، جلد ۱۱، شماره ۱ (پیاپی ۴۱)، صفحات ۴۵-۶۰
عنوان فارسی
واکاوی ابعاد محبوبیتطلبی مدیران دولتی (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی شهر ایلام)
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف واکاوی ابعاد محبوبیتطلبی مدیران در سازمانهای دولتی شهر ایلام انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی با روش کیفی، از نوع نظریه دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده گلیزر است. مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران سازمانهای دولتی شهر ایلام بودند. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند با 17 نفر از مدیران با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای پایایی مصاحبهها از روش توافق بین دو کدگذار و به منظور بررسی روایی، از روایی محتوایی استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که برای محبوبیتطلبی 7 بُعد شناسایی شد که شامل ضعیف الأراده (شخصیتپوشالی، شخصیتمتزلزل، هویتباختگی) وابستگی ناسالم (ذهنفرمانبردار، رفتارمنفعلانه، دیگرانپردازی) تعلقخواهی (مدیریتویترینی، رفتارسالوسگرایانه، تصویرپردازی) منافعشخصی (شبکهسازی، تملکگرایی، بازیسیاسیمدیران) رنجورنمائی (ناهنجاریرفتاری، نشانگانشخصیتی، بحران-شخصیتی) سفیدنمایی (کجرویسازمانی، ناهنجاریسازمانی، کژکارکردی عملکردی مدیران) شعارگرایی (ایجاد مدیریت برمبنای اتاق شیشهای، تدوین اصول و الزامات عملکردی سازمان، تدوین اصول و الزامات آموزشی و اخلاقی). نتایج تحقیق نشان داد که محبوبیتطلبی، ازجمله ناکارآمدیهای مدیریتی در سازمانهای دولتی است که عملکرد مدیران را با مشکل مواجهه ساخته است. میتوان گفت سازمانهای دولتی برای کاهش محبوبیتطلبی مدیران باید از انتصاب مدیرانی که تمایل به ارتباط نمادین دارند و دارای شخصیتهای وابستهاند، پرهیز کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محبوبیت طلبی، وابستگی، سفیدنمایی، شعائرگرایی، نظریه دادهبنیاد،
عنوان انگلیسی
investigate the dimensions of the popularity of managers in government organizations in the city of Ilam
چکیده انگلیسی مقاله
popularity is considered one of the Managerial diseases in governmental organizations, which has hindered the managers' performance difficult. The current research is applied in terms of purpose and in terms of exploratory nature with qualitative method, it is of the type of database theory with Glazer's emergent approach. The participants in the research were managers of government organizations in Ilam city. Data collection was done through purposive sampling with 17 managers using semi-structured interviews. For the reliability of the interviews, the method of agreement between two coders was used, and in order to check the validity, content validity was used. Findings revealed that 7 dimensions were identified for popularity, which include weak-willed (empty character, shaky character, identity destruction), unhealthy dependence (obedient mind, passive behavior, others-processing), belonging (showcase management, hypocritical behavior, imaging), personal interests (networking, ownership, political game), malinger(behavioral abnormality, personality syndrome, personality crisis), white fallacy (organizational deviance, organizational anomaly, functional dysfunction of managers), ritualism (creating management based on the glass room, formulating the principles and functional requirements for the organization, formulating the principles and requirements for education and ethics). The results of the research showed that seeking popularity is one of the managerial inefficiencies in government organizations, which has made managers' performance difficult. It can be said that in order to reduce the popularity of managers, government organizations should avoid appointing managers who tend to have symbolic communication and have dependent personalities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
محبوبیت طلبی, وابستگی, سفیدنمایی, شعائرگرایی, نظریه دادهبنیاد
نویسندگان مقاله
فاطمه فاضلپور |
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه ایلام، شهر ایلام، ایران.
صید مهدی ویسه |
دانشیار، گروه، مدیریت دولتی، دانشگاه ایلام، شهر ایلام، ایران.
اردشیر شیری |
دانشیار، گروه، مدیریت دولتی، دانشگاه ایلام، شهر ایلام، ایران
نشانی اینترنتی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_9349_2170d527a60368231980f3159db7d393.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات