این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۶-۴۶
عنوان فارسی
تبیین هیجانات شرم و گناه دانشآموزان بر اساس هیجانات معلم و ساختار اهداف کلاس: نقش واسطهای بازخورد معلم
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، تبیین هیجانات شرم و گناه دانشآموزان بر اساس هیجانات معلم و ساختار اهداف کلاس با توجه به نقش واسطهای بازخورد معلم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، همه دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم دوره ابتدایی شهر لامرد و معلمان آنها هستند. 400 دانشآموز و معلمان آنها که 37 نفر بودند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. معلمان آزمون بازخورد شایستگی و سیاهه هیجان معلم و دانشآموزان پرسشنامه ساختار هدف کلاس و آزمون عاطفه خودآگاه برای کودکان را تکمیل نمودند. جهت بررسی روابط علّی بین متغیرها از روش تحلیل مسیر و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 24 استفاده شد. یافتهها نشان دادند که از بین هیجانات معلم، شادی، عشق و خشم با هیجان شرم دانشآموزان رابطه دارند. اما هیچکدام از مولفههای هیجان معلم با احساس گناه دانشآموزان رابطه نداشتند. از طرف دیگر ساختار هدف تبحری رابطه منفی و ساختار هدف اجتنابی رابطه مثبت و معنیداری با هیجان شرم و گناه دانشآموزان داشتند، اما ساختار هدف عملکردی رابطه معنیداری با این دو هیجان نداشت. ساختار هدف عملکردی با میانجیگری بازخورد معلم، بر هیجان شرم اثرگذار بود. همچنین تأثیر غیرمستقیم هیجانات ترس، غم و عشق معلم بر هیجان شرم از طریق بازخورد معلم، معنیدار بود. بر اساس نتیجه بهدستآمده پیشنهاد میشود که از قرارداد وابستگی جهت ایجاد ساختار تبحری در کلاس درس استفاده گردد. همچنین نوع بازخورد معلم نیز باید بهگونهای باشد که ضمن تشویق دانشآموزان به امور آموزشی، ایجادکننده هیجان شرم و گناه در آنها نباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازخورد معلم، ساختار هدف کلاس، شرم، گناه، هیجان معلم،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازخورد معلم, ساختار هدف کلاس, شرم, گناه, هیجان معلم
نویسندگان مقاله
غلامرضا دلاور |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
فریدهسادات حسینی |
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم تربیتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
سید موسی گلستانه |
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم تربیتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
سمیرا علی زاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6739_1b65636ff9f4953e6509c7e25b9687f2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات