این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۶۷-۹۰
عنوان فارسی
مدل ساختاری از تأثیر فشارزاهای تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی: نقش واسطهای ادراک از جو آموزشی خلاق و اهمالکاری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای ادراک از جو آموزشی خلاق و اهمالکاری تحصیلی در رابطه میان فشارزاهای تحصیلی و فرسودگی تحصیلی صورت پذیرفت. طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 99-1398 بود. 250 دانشآموز متوسطه دوم به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای ادراک از جو آموزشی خلاق، اهمالکاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و فشارزاهای تحصیلی پاسخ دادند. دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-22 و AMOS-24 تحلیل شد. بر اساس نتایج، مدل پژوهش از برازش مطلوب برخورداراست. نتایج آزمون مدل نشان داد اهمالکاری تحصیلی دارای اثر مستقیم مثبت و معنیدار بر فرسودگی تحصیلی بود. اما فشارزاهای تحصیلی و جو آموزشی خلاق دارای اثر معنیداری بر فرسودگی تحصیلی نبودند. جو آموزشی خلاق دارای اثر مستقیم منفی و معنیدار بر اهمالکاری تحصیلی بود. اما فشارزاهای تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری بر اهمالکاری تحصیلی نداشت. همچنین فشارزاهای تحصیلی دارای اثر مستقیم منفی و معنیدار بر جو آموزشی خلاق بود. نتایج اثرات غیرمستقیم مدل نشان داد فشارزاهای تحصیلی از طریق میانجیگری جو آموزشی خلاق و اهمالکاری تحصیلی اثر غیرمستقیم بر فرسودگی تحصیلی دارد. اما فشارزاهای تحصیلی از طریق میانجیگری جو آموزشی خلاق اثر غیرمستقیم بر اهمالکاری تحصیلی نشان نداد. همچنین، جو آموزشی خلاق از طریق میانجیگری اهمالکاری تحصیلی اثر غیرمستقیم بر فرسودگی تحصیلی داشت. با توجه به نتایج بهدستآمده، از طریق کاهش فشارزاهای تحصیلی و ایجاد جو آموزشی خلاق، میتوان اهمالکاری را بهبود و از شدت فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان کاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اهمالکاری تحصیلی، جوآموزشی خلاق، فرسودگی تحصیلی، فشارزاهای تحصیلی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اهمالکاری تحصیلی, جوآموزشی خلاق, فرسودگی تحصیلی, فشارزاهای تحصیلی
نویسندگان مقاله
هوشنگ گراوند |
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
سعیده سبزیان |
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
حمیده پاکمهر |
استادیار برنامهریزی درسی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6741_cd7774b8fc2634d95ad36e026255aa43.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات