این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۹۱-۱۱۵
عنوان فارسی
تجربه زیسته دانشآموزان از حضور در کلاسهای فوقبرنامه: ارائه مدل پارادایمیک
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف کشف تجربه زیسته دانشآموزان در کلاسهای فوقبرنامه در مدارس غیرانتفاعی دوره متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 1400-1399 انجام گرفت. بر این اساس سوالات مصاحبه نیمهساختاریافته در اختیار 25 نفر از دانشآموزان قرار گرفت که با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شده بودند و سپس تحلیل کیفی با استفاده از نظریه دادهمبنا و کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی انجام شد. بر اساس مدل پارادایمیک ارایه شده مهمترین شرایط علّی حضور در کلاسهای فوقبرنامه شامل عدمتوانایی انتقال مطالب توسط معلمان؛ رفع اشکال؛ ضعف درسی؛ ثمربخش بودن و کنکور و شرایط زمینهای شامل یادگیری؛ اجبار و رضایتمندی معلمان؛ ناکارآمدی تدریس معلمان در کلاس رسمی و تجربه و جدیت بیشتر معلمان و شرایط مداخلهگر شامل معلمان باتجربه و باانگیزه؛ تدریس مبتنی بر علاقه و انرژی؛ تدریس جامع و کامل و هدفمندتر شدن کلاسها بودند. راهبردهای بهکاررفته شده در این کلاسها شامل آموزش و تدریس مناسب؛ کیفیت آموزش؛ فضا و جو مبتنی بر یادگیری؛ تراکم کلاس مناسب و استفاده بهینه از زمان کلاس و نیز پیامدهای مثبت و منفی شامل موفقیت و پیشرفت؛ بهبود عملکرد؛ آشنایی با سوالات و روش تدریس؛ تکمیلکننده و تقویتکننده؛ تسهیلکننده؛ کاهش استرس و اضطراب، عدمتاثیرگذاری و اتلاف زمان بودند. مقوله هسته نیز کلاس فوقبرنامه به مثابه «تکمیلکننده خلأهای آموزش رسمی: تثبیت یادگیری» تعیین شد. نتایج پژوهش بیانگر ضرورت سازماندهی کلاسهای فوقبرنامه مدارس جهت اثربخشی بیشتر بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش سایهای، تجربه زیسته، دانشآموزان، کلاسهای فوقبرنامه،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش سایهای, تجربه زیسته, دانشآموزان, کلاسهای فوقبرنامه
نویسندگان مقاله
رفیق حسنی |
گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
شادی ملکی |
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6742_f1209d26a298930a14163c6dbf70cf6e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات