این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۱۶-۱۲۸
عنوان فارسی
رابطه راهبردهای انضباطی معلمان با عاطفه دانشآموزان دختر ابتدایی نسبت به معلم و نگرش آنها به یادگیری
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای انضباطی معلمان با عاطفه دانشآموزان نسبت به معلم و نگرش آنها به یادگیری تدوینشده است. برای پیگیری این هدف، در قالب یک طرح همبستگی، 391 نفر از جامعه آماری دانشآموزان مدارس دولتی دوره دوم ابتدایی منطقه 15 شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادههای موردنیاز بهوسیله سه پرسشنامه گردآوری شد: پرسشنامه راهبردهای انضباطی، پرسشنامه نگرش به یادگیری و پرسشنامه عاطفه نسبت به معلم. طبق یافتههای حاصل از پژوهش، کاربرد راهبردهای انضباطی تنبیه و پرخاشگری توسط معلمان با نگرش دانشآموزان نسبت به یادگیری رابطه منفی دارد؛ کاربرد راهبردهای انضباطی گفتگو، اشاره غیرمستقیم، پاداشدهی و تصمیمگیری مشارکتی با عاطفه دانشآموزان نسبت به معلم و نگرش به یادگیری رابطه مثبت دارد؛ و نگرش دانشآموزان به یادگیری با عاطفه آنها نسبت به معلم رابطه مثبت دارد. همچنین طبق تحلیل رگرسیون، کاربرد راهبردهای انضباطی توسط معلمان پیشبینیکننده عاطفه دانشآموزان نسبت به معلم و نگرش آنها به یادگیری است. بر اساس این نتایج، دانشآموزانی که با روش تنبیهی و پرخاشگری معلم در انضباط کلاسی مواجه هستند، معلمشان را دوست ندارند و به یادگیری درس نیز علاقه ندارند و اهمیت نمیدهند؛ اما در مقابل، دانشآموزانی که راهبردهای انضباطی مثبت و مشارکتی را تجربه میکنند، معلمشان را بیشتر دوست دارند و نسبت به یادگیری درس نگرش مثبت دارند. این مسئله ضرورت بازاندیشی بر عمل تربیتی را برای معلمان ابتدایی دوچندان میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشآموزان ابتدایی، راهبردهای انضباطی معلمان، عاطفه نسبت به معلم، نگرش به یادگیری،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دانشآموزان ابتدایی, راهبردهای انضباطی معلمان, عاطفه نسبت به معلم, نگرش به یادگیری
نویسندگان مقاله
مرضیه قلی پور |
کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیشدبستان، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
آمنه عالی |
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
محمد عسگری |
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه سنجش و ارزشیابی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، داتشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6744_888aa90069daf7c80432dbd8d30294d5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات