این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۶۲
عنوان فارسی
تبیین رویکرد معلمان به تدریس بر اساس هیجانات پیشرفت معلمان و خلاقیت هیجانی آنان با میانجیگری خوشبینی تحصیلی و خودکارآمدی معلم
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، تبیین رویکرد معلمان به تدریس بر اساس هیجانات پیشرفت معلمان و خلاقیت هیجانی آنان با میانجیگری خوشبینی تحصیلی و خودکارآمدی معلم است. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که در آن با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری روابط بین متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان شامل 501 معلم (298 مرد و 203 زن) با دامنه سنی 24 تا 56 سال از بین جامعه آماری معلمان آموزشوپرورش شهرستانهای پارسیان، عسلویه، بخشهای شیبکوه، کوشکنار و چاه مبارک در استانهای هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی- طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای هیجانات پیشرفت معلم، خلاقیت هیجانی، خوشبینی تحصیلی معلم، خودکارآمدی معلم و رویکرد معلم به تدریس پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان دادند که مدل نظری پژوهش با دادههای تجربی برازش مطلوبی دارد. مؤلفههای لذت و آمادگی بر هر دو رویکرد تدریس معلممحور و دانشآموزـ محور تأثیر مستقیم، مثبت و معنیدار داشتند. مؤلفه اصالت/ اثربخشی بر رویکرد تدریس دانشآموزـ محور تأثیر مستقیم، مثبت و معنیدار و مؤلفه اضطراب بر رویکرد تدریس دانشآموزـ محور تأثیر مستقیم، منفی و معنیدار داشتند. مؤلفههای لذت، افتخار، آمادگی و اصالت/ اثربخشی با میانجیگری متغیرهای خوشبینی تحصیلی و خودکارآمدی معلم بر رویکردهای تدریس معلممحور و دانشآموزـمحور تأثیر مثبت و معنیداری داشتند. مؤلفه اضطراب با میانجیگری خوشبینی تحصیلی بر رویکردهای تدریس معلممحور و دانشآموزـ محور تأثیر مثبت و معنیداری داشت. مؤلفه نوآوری با میانجیگری خوشبینی تحصیلی بر هر دو رویکرد تدریس معلممحور و دانشآموزـ محور تأثیر منفی و معنیداری داشت. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مؤلفههای هیجانات پیشرفت معلم، خلاقیت هیجانی، خوشبینی تحصیلی و خودکارآمدی معلم در بهکارگیری رویکردهای تدریس معلممحور و دانشآموزـ محور نقش تعیینکنندهای دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خلاقیت هیجانی، خودکارآمدی معلم، خوشبینی تحصیلی معلم، رویکرد معلم به تدریس، هیجانات پیشرفت معلم،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خلاقیت هیجانی, خودکارآمدی معلم, خوشبینی تحصیلی معلم, رویکرد معلم به تدریس, هیجانات پیشرفت معلم
نویسندگان مقاله
علی قاسمی |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد پارسیان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارسیان، ایران.
پروین کدیور |
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
هادی کرامتی |
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
مهدی عرب زاده |
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6745_930c09046fde5c3b77873d1ecbfccac6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات