این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۸۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش خودشفقت‌ورزی بر فرایندهای تصمیم‌گیری اخلاقی نوجوانان دختر
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش خودشفقت‌ورزی بر فرایندهای تصمیم­گیری اخلاقی نوجوانان بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 40 دانش‌آموز دختر 15 تا 16ساله بودند که از دبیرستان­های شهر شیراز انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و به ابزار پژوهش شامل: آزمون سناریوهای آگاهی اخلاقی، آزمون تبیین مباحث، مقیاس اخلاق چندبعدی، بازی خیر عمومی و آزمون خودشفقت‌ورزی ذهن‌آگاهانه پاسخ دادند. طرح پژوهش از نوع آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و جایگزینی تصادفی بود. به‌منظور تعیین روایی بسته آموزشی نتایج پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه، در آزمون خودشفقت‌ورزی ذهن‌آگاهانه مورد مقایسه قرار گرفت. با توجه به افزایش نمرات گروه آموزش نسبت به گروه کنترل، روایی بسته آموزشی مورد تایید قرار گرفت. نتایج تحلیل آماری کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) نشان داد که نمرات گروه آموزش‌دیده در مقیاس­های آگاهی اخلاقی، قضاوت اخلاقی و عمل اخلاقی از مرحله پیش‌آزمون به پس‌آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معنی‌دار داشته است. اما در مقیاس قصد اخلاقی تاثیر معنی‌دار نداشت. در نتیجه می­توان گفت، آموزش خودشفقت‌ورزی از طریق افزایش حس شفقت نسبت به خود و ارتقای خودشفقت‌ورزی، فرایندهای شناختی لازم در تصمیم­گیری اخلاقی را ارتقا می­دهد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی اخلاقی، تصمیمگیری اخلاقی، خودشفقتورزی، رفتار اخلاقی، قصد اخلاقی، قضاوت اخلاقی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آگاهی اخلاقی, تصمیمگیری اخلاقی, خودشفقتورزی, رفتار اخلاقی, قصد اخلاقی, قضاوت اخلاقی

نویسندگان مقاله حمیرا سپاسیان |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

بهرام جوکار |
استاد رشته روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

راضیه شیخ الاسلامی |
دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

مسعود حسین چاری |
دانشیار رشته روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6746_4ace8aecab5b18c8b798b15a090e01bf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات