این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۴۳-۲۶۳

عنوان فارسی نقش میانجی تاب آوری تحصیلی و راهبرد‌های تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی والدین، معلمان و هم‌ کلاسی ها بااهمال‌کاری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی والدین، معلمان و هم‌کلاسی­ ها با اهمال­ کاری تحصیلی به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی1400-1399 بودند که 450 نفر از آن‌ها به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی و تنظیم شناختی هیجان و نیز مقیاس‌های حمایت ‌اجتماعی و تاب‌آوری تحصیلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد‌های انطباقی تنظیم شناختی هیجان نقش میانجیگری معنی‌داری در رابطه میان هر یک از انواع حمایت اجتماعی با اهمال‌کاری تحصیلی دارد. همچنین تاب‌آوری تحصیلی در رابطه میان حمایت اجتماعی والدین و حمایت اجتماعی معلمان با اهمال‌کاری تحصیلی به‌عنوان میانجی نقش‌آفرینی می‌کند. نقش میانجی راهبردهای غیر‌انطباقی تنظیم شناختی هیجان نیز تنها در رابطه میان حمایت ‌اجتماعی والدین با اهمال‌کاری تحصیلی تایید شد. با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده، پیشنهاد می‌شود در محیط‌های آموزشی به‌منظور کاهش اهمال‌کاری تحصیلی، نسبت به فراهم‌سازی حمایت اجتماعی به‌عنوان یک عامل موثر بر اهمال‌کاری تحصیلی، برنامه‌ریزی و اقدام گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال‌کاری تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی، حمایت اجتماعی، راهبرد‌های تنظیم شناختی هیجان،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اهمال‌کاری تحصیلی, تاب‌آوری تحصیلی, حمایت اجتماعی, راهبرد‌های تنظیم شناختی هیجان

نویسندگان مقاله محمد علیزاده |
کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم‌ تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

حسین کارشکی |
دانشیار گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم ‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

مریم بردبار |
استادیار گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم ‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6751_2ea69f8ccf7f3bd823d27af35906bdc9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات