این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات باستان شناسی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۷۱-۲۹۱
عنوان فارسی
آیکونوگرافی نقوش حیوانی مهرهای مغان دوران ساسانی
چکیده فارسی مقاله
تاکنون دربارۀ روحانیان، سلسله مراتب، نقش و جایگاه آنها در دوران ساسانی پژوهش های بسیاری صورت گرفته و از رهگذر این پژوهش ها اطلاعات معتنابه اگرنه زیادی در دست است. عمدۀ این آگاهی ها از شواهد متنی اعم از کتیبه ها و کتاب های دینی و غیردینی به دست آمده است. تنها شواهد باستان شناختی مربوط به این قشر مهم از جامعۀ این دوره مهرها، اثر مهرها و نیز نقش برجستههای کرتیر هستند. نقش های کرتیر به دلیل غلبۀ وجه فردی آنها کمک چندانی به درک ما از نقش و جایگاه این طبقه در دوران ساسانی نمی کنند، اما گروه دوم یعنی مهرها و اثر مهرهای کشفشدۀ متعلق به دورۀ ساسانی منبعی دست اول برای مطالعۀ این قشر مهم و تأثیرگذار به شمار می روند. با اینکه بسیاری از این مهرها به ویژه مهرهای کشفشده در تخت سلیمان از سوی پژوهشگران به عنوان مهرهای مغان معرفی و پذیرفته شده اند اما تنها بخش اندکی از آنها بر اساس کتیبه به این قشر تعلق دارند. به این معنی که تنها بخش اندکی از آنها مشخصاً عبارت مغ یا موبد روی آنها نوشته شده است. در پژوهش حاضر نیز همین مهرها مورد مطالعه قرار گرفته اند و در واقع از میان تمام مهرهای منتسب به مغان گزیده شده اند. نقوش روی این مهرها بسیار متنوع اند و تقریباً شامل تمام نقش مایه های روی مهرهای دورۀ ساسانی اعم از انسانی، حیوانی، گیاهی، نمادین و مونوگرام می شوند. این پژوهش با رویکرد آیکونوگرافی، تنها به نقوش حیوانی ترسیم شده بر این مهرها پرداخته است. به این منظور پس از گردآوری نقوش مورد نظر از گزارشهای متعدد ـ که عموماً به صورت کاتالوگ و در معرفی مهرها هستند ـ و ارایۀ توصیف مختصری به تحلیل آنها بر اساس متون زرتشتی پرداخته شد. این مقاله به این نتیجه کلی رسیده است که در مهرنگاری، نقوش انحصاری و ویژۀ مغان وجود ندارد و این قشر پیرو همان سلیقه و ذائقه و زیبایی شناسی عمومی بودهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،مغان&،quot،،&،quot،مهرهای دورۀ ساسانی&،quot،،&،quot،دورۀ ساسانی&،quot،،&،quot،آیکونوگرافی&،quot،،&،quot،باستان شناسی&،quot،،
عنوان انگلیسی
Iconography of Animal Motifs in Seals of Magi in Sasanian Period
چکیده انگلیسی مقاله
So far, many researches have been done about clergy, their hierarchy, role and position in the Sassanid era and there is considerable information about them. Most of this awareness comes from textual evidence, including religious and non-religious books. The only archaeological evidence related to this important stratum of the society of this period is the seals, the seals impression and also the reliefs of Kartir. The reliefs of Kartir, due to their predominance of individuality, do not help us much in understanding the role and position of this class in the Sassanid period, but the second group, the seals and, seals impression discovered belonging to the Sassanid period, is a first-hand source for studying this important and influential group. Although many of these seals, in particular the seals that were discovered on the Takht-e Soleyman, were introduced by scholars as Magi seals, only a small part of them are based on inscriptions into this stratum. This means that only a small part of them clearly have the phrase magician or priest. In the present study, this seals have been studied and in fact, they have been selected from all the seals attributed to Magies. The motifs on these seals are very diverse and include almost all the motifs on the seals of the Sassanid period, including human, animal, plant, symbolic and monogram. In this study, with the iconographic approach, only animal motifs depicted on Magi's inscriptions are inscribed. For this purpose, after collecting the desired designs from various reports - which are generally in the form of catalogs and introducing seals - and providing a brief description, they were analyzed based on Zoroastrian texts. This article has reached the general conclusion that there are no exclusive and special motifs of Moghan in painting, and this group has followed the same taste and general aesthetics
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,مغان&,quot,,&,quot,مهرهای دورۀ ساسانی&,quot,,&,quot,دورۀ ساسانی&,quot,,&,quot,آیکونوگرافی&,quot,,&,quot,باستان شناسی&,quot
نویسندگان مقاله
میثم شهسواری |
دانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سید مهدی موسوی کوهپر |
استاد باستانشناسی دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
جواد نیستانی |
استاد باستانشناسی دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jarcs.ut.ac.ir/article_83470_cc738cf105df19e1c203a31816b5de0f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات