این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات برنامه ریزی آموزشی، جلد ۱۱، شماره ۲۱، صفحات ۵۳-۷۵

عنوان فارسی شناسایی مولفه های دانشگاه سبز در بستر پارادایم دانشگاه نسل پنجم
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفه های دانشگاه سبز در بستر پارادایم نسل پنجم دانشگاه است . روش شناسی : روش پژوهش کیفی از نوع فراترکیب است . جامعه اماری شامل مقالات مرتبط با موضوع است که در پایگاه­های اطلاعاتیSID, Science Direct, Irandoc, PubMed,Iranmedex, Google scholar منتشر شده بود. و روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود که براساس ملاک­های از پیش تعیین­شده ، مقالات مناسبی که به دو زبان انگلیسی و فارسی در زمینه مولفه­های دانشگاه نسل­پنجم و دانشگاه­سبز منتشر شده­بودند انتخاب و محتوای مقالات به­دقت مطالعه و تحلیل شدند که در کل 37 مقاله شناسایی شد که در تحلیل نهایی 8 مقاله مورد استفاده قرار گرفت . ابزار گرد اوری داده ها چک لیست STROBE است. تجزیه و تحلیل داد­ها با استفاده از تحلیل­مضمون انجام­گردید. ابتدا مضامین­پایه استخراج و بعد با ستنز مفاهیم پایه، مفاهیم سطح ­اول و سطح ­دوم استخراج گردید.یافته ها :بر اساس تحلیل داده ها 210 مفهوم استخراج گردید که این مفاهیم در قالب 57 دسته مقوله بندی شدند و در نهایت 6 مقوله های اصلی که شامل ،حکمرانی دانشگاه ، فرهنگ سازمان های نسل پنجم ، سه رکن پایداری ، آموزش سبز ، پژوهش سبز و ارتباط دانشگاه با جامعه بودند ، به عنوان الگویی برای پیکر بندی دانشگاه سبز استخراج شد .نتیجه گیری و پیشنهادات : پارادایم نسل پنجم دانشگاه میتواند بستری مناسب برای پیکربندی مجدد دانشگاه سبز داشته باشد. دانشگاه نسل پنجم در خود زیست بومی دارد که در آن میتوان فرصت هایی برای نوآوری­های سبز وبه تبع آن دانشگاه سبز را فراهم کند. دانشگاه سبز مسیری برای پاسخگو بودن دانشگاه به جامعه است و مسئولیت اجتماعی دانشگاه را برای توسعه پایدار نشان میدهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه نسل پنجم، دانشگاه سبز، مارپیچ پنجم، توسعه پایدار،

عنوان انگلیسی Identifying the components of the green university in the context of the fifth generation university paradigm
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this research is to identify the components of the Green University in the context of the fifth generation university paradigm.Methodology: Qualitative research method is a hybrid type. The statistical community includes articles related to the topic that were published in SID, Science Direct, Irandoc, PubMed, Iranmedex, Google scholar databases. And the sampling method was purposeful, based on predetermined criteria, suitable articles that were published in both English and Farsi languages in the field of the components of Nesl-5th University and Sabez University were selected and the content of the articles was selected. They were carefully studied and analyzed, and a total of 37 articles were identified, of which 8 articles were used in the final analysis. The data collection tool is the STROBE checklist. Data analysis was done using thematic analysis. First, basic concepts were extracted and then basic concepts, first-level and second-level concepts were extracted.Findings: Based on the data analysis, 210 concepts were extracted, and these concepts were categorized into 57 categories and finally 6 main categories, which include university governance, culture of fifth generation organizations, three pillars of sustainability, green education, green research. and the relationship between the university and the society, was extracted as a model for the configuration of the green university.Conclusions and suggestions: The paradigm of the fifth generation university can be a suitable platform for the reconfiguration of the green university. The fifth generation university has a local environment in which it is possible to provide opportunities for green innovations and, consequently, a green university. Green University is a way for the university to be responsive to the society and shows the social responsibility of the university for sustainable development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانشگاه نسل پنجم, دانشگاه سبز, مارپیچ پنجم, توسعه پایدار

نویسندگان مقاله سلیمان زند |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی - دانشکده علوم انسانی- دانشگاه مازندران، بابلسر- ایران

ابراهیم صالحی عمران |
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران، بابلسر ،ایران،

زینب کرمخانی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران،بابلسر، ایران


نشانی اینترنتی https://eps.journals.umz.ac.ir/article_4033_2cc4870d1d5f86ac2a4702a758e71edc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات