این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۲۱، صفحات ۲۲۷-۲۴۰
عنوان فارسی
بررسی نقش تعاملی دانشگاه و شهرداری در ایجاد و توسعه شهر یادگیرنده از منظر برنامه-ریزی آموزشی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی برای ایجاد شهر یادگیرنده با محوریت دانشگاه در کلانشهر اهواز از منظر برنامهریزی آموزشی انجامشده است. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی به روش داده بنیاد است. جامعۀ آماری شامل استادان دانشگاه شهید چمران اهواز و کارشناسان و مدیران شهرداری کلانشهر اهواز بوده و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با 23 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. تحلیل داده ها با استفاده از رویه های نظام مند کوربین و اشتراوس انجام شد که شامل کدگذاری مفاهیم و شکل دادن به نظریه است. تعداد 834 کدباز استخراج و از تلفیق آنها تعداد 38 مقوله احصاء گردید.طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، الگوی ایجاد شهر یادگیرنده با محوریت دانشگاه در شش مقولۀ اصلی ایجاد شهر یادگیرنده (شرایط علی، پدیدۀ محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای) ارائهشده است. این الگوی طراحیشده میتواند بهعنوان یک الگوی راهبردی و یا عملیاتی در شهرداری کلانشهر اهواز مورداستفاده قرار گیرد.نتایج پژوهش نشان میدهد، پیامدهای ایجاد شهر یادگیرنده درنتیجه تعامل دانشگاه و شهرداری، رشد و بلوغ اجتماعی شهروندان، تناسب توزیع خدمات آموزشی با توزیع جمعیت شهری، توسعه فعالیتهای آموزشی و تعاملات فرهنگی در شهر، توسعه انجمنها و شبکههای علمی_فرهنگی، تصمیمگیریهای علمی و مطلوبتر در سطح شهر، افزایش تعاملات دانشگاه و شهرداری، ،تعالی فضا و منظر شهری و توسعه فضای یادگیری، ایجاد ضمانت ارائه پیوست آموزش شهروندی برای همه پروژههای شهر یادگیرنده، افزایش تعاملات شهرداری در سطح ملی و بینالمللی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شهر یادگیرنده، دانشگاه، شهرداری، اهواز، داده بنیاد،
عنوان انگلیسی
Investigating the interactive role of university and municipality in creating and developing a learning city from the perspective of educational planning
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed at designing a model for developing a learning city with focus on university in metropolis city of Ahvaz from the perspective of educational planning. The research is based on the Grounded theory. The statistical population included faculty members of Shahid Chamran University and Ahwaz municipality managers and sampling was purposeful and snow ballets till the researcher after interviewing 23 samples reached a saturated decision. With analyzing the data of the interviews, 834 open codes extracted that from combination of them, 38 categories developed and after 3 steps of open coding, axial coding and selective coding, learning city model with focus on university with six main categories (condition of creation, phenomenon aligned, background conditions, modeling condition, strategies and consequences) presented. The designed model could be used as a strategic or operational model in municipality of Ahvaz city. Based on the data of this research, consequences of collaboration of municipality and university could be define as follows: social growth and maturating of the citizens, developing of social urban activities, increasing of cultural and scientific associations, improving urban decisions,upgrading of university and municipality cooperation, Appropriateness of the distribution of educational services with the distribution of the urban population, innovation in urban views and perspective and making necessary to providing tutorials for any projects in the learning city and improving the municipality collaboration in national and international levels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شهر یادگیرنده, دانشگاه, شهرداری, اهواز, داده بنیاد
نویسندگان مقاله
فرزانه قاسمی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
عبدالله پارسا |
علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
یداله مهر علیزاده |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سکینه شاهی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_4083_4f63c346376ac75d6981a2664419d961.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات