این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات برنامه ریزی آموزشی، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۱-۲۳

عنوان فارسی شناسایی فرصت و چالش‌های برنامه‌ریزی دانشگاهی و ارائه الگوی سیستمی به منظور برنامه‌ریزی آموزش عالی: براساس نظریه داده‌بنیاد
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تحلیل چالش­های نوظهور آموزش عالی و کنشگری اعضاء هیأت علمی در برنامه ریزی آموزشی و ارائه مدلی مفهومی براساس درک، تفسیر و معناسازی اعضاء هیأت علمی جهت توسعه آموزش عالی کشور انجام شده است. برای رسیدن به هدف مذکور از روش نظریۀ داده­بنیاد استفاده شده است. اطلاعات از اعضاء هیأت علمی دانشگاه تهران و خوزستان جمع آوری شدند. در مجموع 23 نفر با روش نمونه گیری هدفمند با لحاظ قاعده اشباع و حداکثر تنوع انتخاب مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل داده­ها با استفاده از رویه­های نظام­مند کوربین و اشتراوس انجام شد که شامل کدگذاری مفاهیم و شکل دادن به نظریه است. در مرحلۀ کدگذاری باز 315 مفهوم به دست آمد که در قالب 16 مقوله اصلی، حول یک مقوله­ی هسته به نام (چالش­های پیش­روی برنامه­ریزی دانشگاهی و کیفیت ادراک شده) شکل گرفته­اند. با توجه به سطح‌بندی انجام شده پیشایندها (توسعه فرهنگ کیفیت)، فرآیندها (توانمندسازها) و برآیندها (مسئله بهبود کیفیت) الگوی نهایی ارزشیابی کیفیت برنامه­ریزی دانشگاهی طراحی شد. براساس این الگو بازتعریف جایگاه دانشجویان و استادان در مجموعه گفتمان آموزش عالی زیربنایی‌ترین عنصر در پیاده‌سازی کیفیت برنامه­ریزی دانشگاهی است. این شاخص بر خوداثربخشی و تفکرعلی کنشگران دانشگاهی تأثیر می‌گذارد. در نهایت نیز جامعه­پذیری دانشگاهی، تسهیم دانش و کارآمدی برنامه­ریری درسی مبتنی بر نیاز را فراهم می‌آورد. جهت عملیاتی نمودن این امر بازنگری در قوانین اجرایی و توجه به عقلانیت و گفت وگوی ذینفعان ضروری می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کنشگری اساتید، نیازسنجی، برنامه‌ریزی دانشگاهی، فرصت و چالش، الگوی سیستمی، نظریه داده بنیاد،

عنوان انگلیسی Identifying the Opportunities and Challenges of Academic Planning and Providing a System Model for Higher Education Planning: Based On Data Theory
چکیده انگلیسی مقاله .The aim of this study was to analyze the emerging challenges of higher education and the activism of faculty members in educational planning and to present a conceptual model based on the understanding, interpretation and meaning of faculty members for the development of higher education in the country. To achieve this goal, the data theory theory method has been used. Information was collected from faculty members of the University of Tehran and Khuzestan. A total of 23 people were interviewed by purposive sampling method in terms of saturation rule and maximum selection variety. Data analysis was performed using the systematic procedures of Corbin and Strauss, which include coding concepts and shaping theory. In the open coding phase, 315 concepts were obtained, which in the form of 16 main categories, formed around a core category called (Challenges to the advancement of academic planning and perceived quality). According to the leveling of antecedents (development of quality culture), processes (enablers) and outcomes (quality improvement issue), the final model of quality evaluation of academic planning was designed. According to this model, redefining the position of students and professors in the higher education discourse is the most basic element in implementing the quality of university planning. This index affects the self-efficacy and causal thinking of academic actors. Finally, it provides academic sociability, knowledge sharing, and the need for need-based curriculum. In order to make this work, it is necessary to review the executive laws and pay attention to the rationality and dialogue of the stakeholders
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کنشگری اساتید, نیازسنجی, برنامه‌ریزی دانشگاهی, فرصت و چالش, الگوی سیستمی, نظریه داده بنیاد

نویسندگان مقاله مرضیه شهریاری |
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

کریم رضادوست |
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://eps.journals.umz.ac.ir/article_3765_e6a3ee8d4530879f3989fa9f89b8eb0c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات