این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۳۸-۲۴
عنوان فارسی
شناسایی و رتبه بندی ابعاد توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی
چکیده فارسی مقاله
هدف کلی تحقیق حاضر، شناسایی و رتبهبندی ابعاد توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی، اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و در بخش کمی، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، گلستان و گیلان به ترتیب به تعداد 20 نفر و 5878 نفر تشکیل دادند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته 102 سوالی استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین رتبهای ابعاد توسعه نظام آموزش عالی با رویکرد آیندهپژوهی وجود دارد. بعد راهبردی و بعد ساختاری به ترتیب با میانگین رتبهای 75/1 و 34/1 در رتبه اول و دوم قرار گرفتند. در بعدساختاری، مؤلفههای ساختارسازمانی چابک و زیرساختهای دانشگاه به ترتیب با میانگین رتبهای 69/2 و 27/2 در رتبه اول و آخر قرار گرفتند. در بعدراهبردی، مؤلفههای استراتژی دانشگاه و بینالمللیسازی بهترتیب با میانگین رتبهای 37/3 و 77/2 در رتبه اول و آخر قرار گرفتند. نظام آموزش عالی باید به وسیله راهبردهای پیشنهادی با محیطهای علمی و فرهنگی به طور مستمر سازگار شده و با جامعه در حال تغییر، دائما در تعادل پویا باشد. سیاستگذاران آموزش عالی، باید الزامات و شرایط محیطی، علمی و با بینالمللیسازی و تجاریسازی دانش زمینهای مناسب و سازنده برای تحقق و فعالیت راهبردهای متناسب دانشگاه با محیط را فراهم کنند
کلیدواژههای فارسی مقاله
توسعه نظام آموزش عالی، آینده پژوهی، استراتژی دانشگاه،
عنوان انگلیسی
Identification and ranking of development dimensions of Iran's Higher Education System with future research approach
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to identify and rank the dimensions of the development of Iran's higher education system with the future research approach. This study is applied in terms of objective, which is combined with qualitative and quantitative approach. The population of the research was studied in qualitative section, faculty members and experts of future panel and in quantitative part, faculty members and staff of Islamic Azad University of Mazandaran, Golestan and Gilan province were 20 and 5878 individuals respectively. In the qualitative part, 15 individuals were selected and 361 individuals were selected as sample by stratified random sampling method according to Cochran formula. The researcher’s questionnaire was used to collect 102 questions for data collection. Formal validity and tool content were confirmed by experts and Cronbach's combination reliability and alpha coefficient were confirmed. Data were analyzed using exploratory, confirmatory and confirmatory and Friedman tests. The results showed that Strategic dimension and structural dimension were first and second, respectively with the mean rank of 1.75 and 1.34, respectively. The higher educational system must be continuously adapted to the scientific and cultural environments through the proposed solutions. This system must be constantly in a state of dynamic equilibrium with a changing society. Higher educational policymakers must first consider the environmental and scientific requirements and conditions, and then provide a suitable and constructive ground for the realization of strategic activities appropriate to the environment of the university through the internationalization and commercialization of knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توسعه نظام آموزش عالی, آینده پژوهی, استراتژی دانشگاه
نویسندگان مقاله
سپیده مدانلو جویباری |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
مجتبی طبری |
دانشیار مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
مسعود یوسف زاده |
استادیار رشته مدیریت آموزشی . گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران
محمدرضا باقرزاده |
استادیار مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_3689_9893580dfa30a218658a559f027a7e72.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات