این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۸۴-۱۰۵
عنوان فارسی
ارزیابی وضعیت مهارتهای اشتغال پذیری و روحیه کارآفرینی دانشآموزان رشتههای نظری علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی- فیزیک از دیدگاه دانشآموزان و معلمان: یک پژوهش ترکیبی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی (کیفی-کمّی) میباشد. ابتدا به منظور شناسایی مؤلفههای تشکیلدهنده مهارتهای اشتغالپذیری مصاحبههای نیمهساختاریافته با نمونهای هدفمند متشکل از 10 نفر از اعضای هیأت علمی، اساتید روانشناسی تربیتی، مؤلفان کتب درسی مهارت محور و کارفرمایان به عمل آمد و نتایج حاصل با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت 56 شاخص به عنوان مؤلفههای اصلی مهارتهای اشتغالپذیری شناسایی شد. سپس در بخش کمی به منظور ارزیابی توانمندیهای اشتغالپذیری و روحیه کارآفرینی دانشآموزان از دیدگاه خودشان و همینطور معلمانشان، ابتدا پرسشنامهای محقق ساخته حاصل یافتههای بخش کیفی طراحی گشته و سپس به همراه پرسشنامه روحیه کارآفرینی، بر روی نمونهای متشکل از 375 نفر از دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم در رشتههای نظری و 250 نفر از معلمان، در شهرستان آمل اجرا گردید. یافتهها حاکی از آن است که در ارزیابی از مهارتهای اشتغالپذیری و روحیه کارآفرینی دانشآموزن از دیدگاه خودشان آنان از مهارتهای قابل قبول و نسبتاً بالایی برخوردارند در حالی که ارزیابی معلمان نشان داد که در مهارت حل مسئله از توانمندی کافی برخوردار نیستند و در زمینه روحیه کارآفرینی نیز از روحیه عزت نفس، منبع نظارت درونی و ریسکپذیری در حد متوسط برخوردارند. همچنین مقایسه دانشآموزان سه رشته تحصیلی در میزان بهرهمندی آنان از مهارتهای اشتغالپذیری حاکی از ضعف دانشآموزان رشته ریاضی- فیزیک در مهارت کار گروهی و همینطور ضعف در روحیه انگیزه پیشرفت به عنوان یکی از ابعاد روحیه کارآفرینی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای اشتغالپذیری، روحیه کارآفرینی، مقطع متوسطه دوم، رشتههای نظری،
عنوان انگلیسی
Assessing the status of employability and entrepreneurial skills of students in the theoretical fields of humanities, experimental sciences and mathematics-physics from the perspective of students and teachers: a combined study
چکیده انگلیسی مقاله
The present study is a combination of sequential (qualitative-quantitative) exploratory type in terms of applied purpose and in terms of data collection method. First, in order to identify the components of employability skills, semi-structured interviews were conducted with purposeful samples consisting of 10 faculty members, educational psychology professors, skill based textbook authors, and employers. The analysis was performed and finally 56 indicators were identified as the main components of employability skills. Then, in the quantitative section, in order to evaluate the employability and entrepreneurial abilities of students from their own point of view as well as their teachers, first a researcher-made questionnaire was designed and then along with the entrepreneurial spirit questionnaire, on a sample of 375 male and female students. The second-high school in theoretical fields and 250 teachers were conducted in Amol city. Findings indicate that in assessing the employability skills and entrepreneurial spirit of students from their own point of view, they have acceptable and relatively high skills, while the evaluation of teachers showed that they do not have sufficient ability in problem solving skills and in the field of entrepreneurial spirit. They have a spirit of self-esteem, a source of internal control and moderate risk-taking. Also, the comparison of students in three fields of study in the extent to which they benefit from employability skills indicates the weakness of mathematics-physics students in teamwork skills as well as weakness in the spirit of motivation for progress as one of the dimensions of entrepreneurial spirit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مهارتهای اشتغالپذیری, روحیة کارآفرینی, مقطع متوسطة دوم, رشتههای نظری
نویسندگان مقاله
نیلوفر محرمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
ابراهیم صالحی عمران |
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
مصطفی عزیزی شمامی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_3759_efd5c7a93d71e6a0e25673751ea417d5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات