این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۱۵۱-۱۲۹
عنوان فارسی
طراحی مدل ترکیبی ارزیابی و رتبه بندی عملکردآموزشی موسسات آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش طراحی مدل تلفیقی با بهره گیری از کارت امتیازی متوازن و سیستم استنتاج فازی برای ارزیابی عملکرد آموزشی و رتبه بندی این موسسات با دیدی جامع و دقت بالا است. روش پژوهش مطالعه موردی می باشد.جامعه آماری شامل 66 نفر از خبرگان دانشگاهی شهر سمنان است. مستند به فرمول کوکران و فرمول حجم نمونه در تحلیل عاملی 57 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای شناسایی شاخصها و تعیین سازه های مناظر کارت امتیازی متوازن از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوا پرسشنامه ها با استناد به شاخص روایی CVR در تمامی گویه ها بیشتر از 0.29 (مختص 40 خبره و بیشتر) محاسبه شده همچنین روایی سازه پرسشنامه دوم به دلیل دسته بندی شاخص ها در چهار منظر کارت امتیازی متوازن مورد بررسی قرار گرفت. شاخص AVE در منظرهای مالی 0.79 ،مشتری 0.89،رشد و یادگیری 0.83،فرآیندهای داخلی 0.80 بوده که نشان از روایی سازه مناسب است. پایایی پرسشنامه ها نیز به ترتیب با مقدار آلفای کرونباخ 0.77 و0.83 مورد تأیید است. با استناد به نتایج حاصله موسسه "رشددانش" یا امتیاز(0.71)، موسسه "کومش" با امتیاز(0.62) و موسسه "فضیلت" با امتیاز(0.45) به ترتیب بهترین عملکرد آموزشی را داشته اند. یافته های این پژوهش می تواند علاوه بر بهبود دقت محاسبه نمره عملکرد آموزشی ، رتبه عملکرد آموزشی موسسات آموزش عالی را با در نظر گرفتن میزان منابع مصرفی برای حصول آن مشخص کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی عملکرد آموزشی، کارت امتیازی متوازن، سیستم استنتاج فازی، موسسات آموزش عالی، الگوریتم استنتاج ممدانی،
عنوان انگلیسی
Designing a combined model for evaluating and ranking the educational performance of higher education institutions
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research is to design an integrated model using a balanced scorecard and fuzzy inference system to evaluate the educational performance and ranking of these institutions with a comprehensive view and high accuracy. The research method is a case study. The statistical population includes 66 university experts in Semnan. Based on Cochran's formula and sample volume formula, 57 people were selected as the statistical sample in factor analysis. Two researcher-made questionnaires were used to identify the indicators and determine the scenery structures of the balanced scorecard. Content validity of the questionnaires was calculated based on the CVR validity index in all items more than 0.29 (for 40 experts and more) . The perspective of the balanced scorecard was examined. The AVE index in financial terms is 0.79, customer 0.89, growth and learning 0.83, internal processes 0.80, which indicates the validity of the appropriate structure. The reliability of the questionnaires was confirmed with Cronbach's alpha values of 0.77 and 0.83, respectively. According to the results of "Roshddanesh" institute or score (0.71), "Koomesh" institute with score (0.62) and "Fazilat" institute with score (0.45) had the best educational performance, respectively. Findings of this study can, in addition to improving the accuracy of calculating the score of educational performance, determine the rank of educational performance of higher education institutions by considering the amount of resources used to achieve it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزیابی عملکرد آموزشی, کارت امتیازی متوازن, سیستم استنتاج فازی, موسسات آموزش عالی, الگوریتم استنتاج ممدانی
نویسندگان مقاله
نوید شریفی |
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران
مقصود امیری |
استاد ،گروه مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران
لعیا الفت |
استاد ،گروه مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران
امیر یوسفلی |
استادیار ،گروه صنایع،دانشکده فنی ، دانشگاه زنجان،زنجان،ایران
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_3762_a40941e401763d5a3a3c8867d0621704.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات