این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۱-۲۲
عنوان فارسی
لزوم برنامه ریزی برای بالندگی کارآفرینی دانشجویان :مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای بالندگی کارآفرینی دانشجویان در آموزش عالی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر نوع داده آمیخته(کمی– کیفی) بود. در بخش کیفی با استفاده از روش داده بنیاد از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر ازصاحبنظران به شناخت ابعاد بالندگی کارآفرینی دانشجویان پرداخته شد.دربخش کمی، جامعه آماری شامل دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد تهران بود. حجم نمونه با استفاده ازجدول مورگان و روش تصادفی طبقهای، 384 نفر تعیین شد. الگوی به دست آمده در بخش کیفی، در قالب پرسشنامه محققساخته که روایی محتوایی آن تایید و پایایی آن با آلفای کرونباخ مقدار 88/0 به دست آمد. روایی ابزار گردآوری دادهها از طریق روایی محتوایی و روایی سازه انجام شد. روش تحلیل دادههای کیفی، کدبندی بود. نهایتاً الگوی بالندگی کارآفرینی دانشجویان به منظور برنامهریزی آموزشی و درسی، با سه بُعد (مؤلفههای بالندگی کارآفرینی، روشهای بالندگی کارآفرینی و سازو کارهای بالندگی کارآفرینی)، 9 مؤلفه (نگرش کارآفرینی، دانش کارآفرینی، مهارت کارآفرینی، روشهای ارائه مستقیم، روشهای تعاملی، روشهای کاربردی- عملیاتی، کارآفرینی در محیط واقعی، کارآفرینی در محیط مجازی، کارآفرینی در محیط دانشگاه) و 77 شاخص طراحی شد. نتایج نشان داد که «دانش کارآفرینی»، «روش تعامل» و «سازو کار کارآفرینی در محیط مجازی» بیشترین همبستگی را با بالندگی کارآفرینی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارآفرینی، بالندگی کارآفرینی، الگوی مفهومی، برنامهریزی آموزشی و درسی،
عنوان انگلیسی
The need for planning for student entrepreneurship development: A case study
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to provide a model based on the development of students' entrepreneurship for educational and curriculum planning in higher education. The grounded theory was used to identify the dimensions of students' entrepreneurship through semi-structured interviews with 15 experts. In the quantitative part, the statistical sample included 384 students of Tehran Azad University. The obtained model in the qualitative section was in the form of a researcher-made questionnaire whose content validity was confirmed and its reliability was obtained with Cronbach's alpha of 0.88. The validity of the data collection tool was determined by content validity and structural validity. The method of qualitative data analysis was coding and for quantitative data analysis the Structural Equation Modeling test was used. Finally, students' entrepreneurial development model for educational and curriculum planning with three dimensions (entrepreneurial development, entrepreneurial development methods and entrepreneurial development mechanisms), 9 components (entrepreneurial attitude, entrepreneurial knowledge, entrepreneurial skills, direct presentation methods , interactive methods, applied-operational methods, entrepreneurship in real environment, entrepreneurship in virtual environment, entrepreneurship in university environment) and 77 indicators was designed. The results showed that "entrepreneurial knowledge", "interaction method" and "entrepreneurship mechanism in the virtual environment" had the highest correlation with entrepreneurial development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کارآفرینی, بالندگی کارآفرینی, الگوی مفهومی, برنامهریزی آموزشی و درسی
نویسندگان مقاله
مریم نجفی مقدم نژاد |
دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزش عالی،گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحدعلوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،
حمیدرضا آراسته |
استاد، دکتری تخصصی رشته مدیریت آموزش عالی؛ دانشکده مدیریت ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول )
حمیده رشادت جو |
استادمدیریت آموزش عالی،گروه مدیریت آموزشی ،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آراد علوم و تحقیقات تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_3343_65644bb1c058acb75cd60ea7d085dd24.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات