این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۱۵۱-۱۶۹
عنوان فارسی
طراحی الگوی مفهومی نظام جامع آموزش کارآفرینی:ابعاد، عناصر و مولفه ها
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی نظام جامع آموزش کارآفرینی انجام شد. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش متخصصان حوزه های؛ برنامه ریزی آموزشی، برنامهریزی درسی، تدریس، روانشناسی و آموزش کارآفرینی، بودند. هجده نفر نمونه به شیوه هدفمند انتخاب و با آنان مصاحبه درحد اشباع انجام شد. ابزار گردآوری داده، فرم مصاحبه نیمه ساختاری بود. دادههای حاصل از مصاحبه به منظور دریافت معانی نهفته بر حسب رهیافت گلیزری کد گذاری باز، محوری و انتخابی شد. جهت تامین اعتبار یافته ها از روش بازبینی اعضا و برای افزایش پایایی از روشهای؛ اجرای فرایند نظام مند ثبت، ضبط و نوشتن دادهها، استفاده شد. شش بعد نظام آموزشی شامل؛ سیاستگذاری، برنامه درسی، معلم، دانشآموز، تدریس و یادگیری از دید صاحبنظران جهت دست یابی به عناصر و مولفههای نظام جامع آموزش کارآفرینی تحلیل داده بنیاد شد. نتایج نشان داد در بعد سیاستگذاری؛ نیازسنجی و تضمین کیفیت، در بعد برنامه درسی؛ استانداردسازی برنامه درسی و بلوغ برنامهدرسی، در بعد معلم؛ وی به عنوان برنامهریز درسی و نیز مجری فعال، در بعد دانش آموز؛ خبرگی، توسعه شخصی، خطرپذیری و عزت نفس دانشآموز، در بعد تدریس؛ تعاملهای پیوسته و پویا و در بعد یادگیری؛ یادگیری چند بعدی و یادگیری مستمر، از جمله بنیادیترین مولفههای نظام جامع آموزش کارآفرینی میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارآفرین، ابعاد، عناصر، مولفه، مدل سازی داده بنیاد،
عنوان انگلیسی
Designing a Conceptual Model of a Comprehensive Entrepreneurship Education System: Dimensions, Elements and Components
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to design a model of entrepreneurial education system based on the elements of the education system. The research method is qualitative and based on Grounded theory. The statistical population of the study was experts in the field of management and educational and curriculum planning, psychology, entrepreneurship education, which was performed using Purposeful sampling with eighteen of them in a saturated interview. The data collection tool was a semi-organized interview in which the Strauss-Corbyn inductive approach was used to understand the meanings and themes contained in it.In this study, six elements of the educational system including educational process, curriculum, learning process, educational policies, teacher and student were examined and tried to form the components of each of these elements in order to form Identify the entrepreneurial education system. Based on the research findings, the most important components of the education process element (interactions and dynamics), curriculum element (standardization of curriculum and maturity of curriculum), learning element (multidimensional learning and continuous learning), policy element (needs assessment) And quality assurance), the element of teacher (teacher as curriculum and teacher as active executor) and student element (expertise, personal development, risk-taking and self-esteem).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کارآفرین, ابعاد, عناصر, مولفه, مدل سازی داده بنیاد
نویسندگان مقاله
محسن دیبایی صابر |
استادیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد
مهدی سبحانی نژاد |
دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_3399_d24247a7e26d590cf45f5b56d813357f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات