این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۹، شماره ۱۷، صفحات ۹۸-۱۱۲
عنوان فارسی
ارزیابی و تحلیل نیازهای آموزشی توتون کاران با استفاده از مدل بوریچ (مورد:استانهای مازندران و گلستان)
چکیده فارسی مقاله
شناخت و تحلیل نیازهای آموزشی پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق است. نیازسنجی آموزشی توتونکاران اولین گام جهت استفاده بهینه از ظرفیتهای آموزشی شرکت دخانیات به منظور ارتقا دانش و مهارتهای آنان میباشد. این تحقیق به سنجش و اولویتبندی نیازهای آموزشی توتونکاران پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل2770 توتونکار است که 175 نفر از آن ها با استفاده از جدول مورگان تعیین گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای که بر اساس مدل بوریچ برای سنجش نیاز آموزشی تنظیم شده است. روایی پرسشنامه با نظر خواهی از تعدادی از کارشناسان و اعضاء هیات علمی مورد تائید قرار گرفت. روایی تشخیصی و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق با برآورد مدل اندازه گیری و پس از اعمال نظرهای فنی تامین شد. آمارههای مورد استفاده برای سنجش عوامل تاثیرگذار در نیازهای آموزشی شامل فراوانی، میانگین، آزمون من وایت نی، آزمون کروسکال والیس و ضریب همبستگی بود. نتایج تحقیق نشان داد آشنایی با ماشین نشاءکار، آشنایی با ماشین دوخت، آشنایی با ضد عفونی خاک و کود خزانه، آشنایی با درجات مختلف توتون، آگاهی از نحوه استفاده از علفکشها از بیشترین اولویت آموزشی برخوردار بودهاند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد، سطح نیاز آموزشی توتونکاران تحت تاثیر شرکت در آموزشهای قبلی، ارقام توتون و چگونگی بهرهگیری از روش های مختلف ترویجی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیازسنجی آموزشی، توتونکاران، مدل بوریچ،
عنوان انگلیسی
Evaluation and analysis of educational needs of tobacco farmer With using the Bourij model (Case study: Mazandaran and Golestan provinces)
چکیده انگلیسی مقاله
Understanding and analyzing educational needs is a prerequisite for a successful educational system. The first step to optimally use the training capacity of the tobacco company is to measure the educational needs of tobacco farmer in order to enhance their knowledge and skills. The main purpose of this research was to measure and prioritize the educational needs of the staff.The statistical population of research consisted of 1432 tobacco farmar. In This causal-correlation study according to morgan table, sample size obtained 175 person (n= 175) which were accessed through random stratified sampling method. The research instrument was a questionnaire that organize based borij model. Content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of faculty members and experts. Construct validity (AVE) and composite reliability (CR) of the research instrument were tested by estimating the measurement model and sustained after making necessary corrections. The data were processed using SPSSwin20. Research findings showed that use of semi-modern flue cured, recognition with different degrees of purchase, recognition with sewing machine, ability to use agricultural machinery, use of leteral buds controller solutions and recognition with correct poison spraying principles were the most educational priority. Also, the results showed that The tobacco educator's level of education is influenced by the company's previous education, tobacco varieties, and the use of various extensional methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نیازسنجی آموزشی, توتونکاران, مدل بوریچ
نویسندگان مقاله
حشمت اله سعدی |
دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی
عبدالحلیم کر |
دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی
امیر احمدپور |
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_3197_e41a1b55cf4d4c9d4f0f9551001d582e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات