این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۷، صفحات ۵۲-۳۳
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی بر امید به تحصیل و احساس تعلق به مدرسه
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی بر امید به تحصیل و احساس تعلق به مدرسه انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر زهک (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 به حجم 413 نفر بودند. نمونه شامل 30 دانشآموز بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره و کنترل گمارده شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامههای امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396) احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2004) بود که تمام آزمودنیها در مرحله پیش آزمون آن را تکمیل کردند، سپس برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی (احمدی و همکاران، 1392) برای گروه آزمایش در هشت جلسه اجرا شد و در نهایت، پس آزمون از تمام گروههای گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی هم بر امید به تحصیل و هم بر احساس تعلق دانشآموزان به مدرسه تأثیر مثبت و معناداری دارد (01/0>p-value). بنابراین باید آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی به عنوان یکی از سرفصلهای درسی در راستای ارتقای امید به تحصیل و احساس تعلق دانشآموزان به مدرسه مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، مهارتهای ارتباطی بین فردی، امید به تحصیل، تعلق به مدرسه، دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of teaching six interpersonal skills on academic hope and students’ sense of connectedness with school
چکیده انگلیسی مقاله
The Porpouse of this study was to investigate the effectiveness of interpersonal communication skills training on academic hope and students’ sense of connectedness with school. A quasi experimental design was employed with pretest, posttest and control group. The population of this study included all sixth grade male students in Zahak city (Sistan and Baluchestan province) in the academic year 2021-2022 (N=413). The sample consisted of 30 students who were selected by multistage cluster sampling and randomly assigned to two groups, experimental (n=15) and control (n=15), were assigned. The data collection instrument was the academic hope scale (Khormayie & Kamari, 2017) and students’ sense of connectedness with school (Brew, Beatty & Watt, 2004) questionnaire that all participants completed as the pre-test. Then, the communication skill training program (Ahmadi et al, 2013) was conducted in the experimental group for eight sessions. Finally, the same questionnaire was completed by both experimental and control groups. Then, the data was analyzed using covariance analysis. The findings indicated that communication skills training can affect academic hope and students’ sense of connectedness with school (p-value< 0/01). Therefore, interpersonal communication skills should be taught as one of the subjects in order to promote the academic hope and students’ sense of of connectedness with school should be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش, مهارتهای ارتباطی بین فردی, امید به تحصیل, تعلق به مدرسه, دانشآموزان
نویسندگان مقاله
جعفر حسین آبادی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
ناصر ناستی زایی |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_7226_d0261c8e4e817fde3a06a7080d101740.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات