این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۷، صفحات ۶۷-۵۳
عنوان فارسی
اثربخشی مداخلهی رایانه-محور کاپیتانلاگ بر عملکرد برنامهریزی-سازماندهی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلهی رایانه-محور کاپیتانلاگ بر عملکرد برنامهریزی-سازماندهی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری شهر اردبیل در سال 1400 تشکیل دادند که از بین آنها با روش نمونهگیری در دسترس 40 دانشآموز انتخاب شده و در گروههای آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش، 8 جلسه در معرض مداخلهی رایانه-محور کاپیتانلاگ قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از آزمون برج لندن (1982) استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که مداخلهی رایانه-محور کاپیتانلاگ موجب بهبود عملکرد برنامهریزی-سازماندهی در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص گروه آزمایش شده است (05/0>P). بنابراین، میتوان از این نوع مداخله برای ارتقاء عملکرد برنامهریزی-سازماندهی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص بهره گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مداخلهی رایانه-محور کاپیتانلاگ، عملکرد برنامهریزی-سازماندهی، اختلال یادگیری خاص،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of captain log computer-based intervention on planning-organizing performance of students with special learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the effectiveness of Captain Log's computer-based intervention on planning-organizing performance of students with special learning disabilities. The research method was experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of all students with special learning disabilities who referred to the center for Learning Disabilities in Ardabil in 2021, from which 40 people were selected by available sampling method and in experimental (n= 20) and control (n= 20) groups were replaced. The experimental group was exposed to Captain Log's computer-based intervention for 8 sessions. The London Tower test (1982) was used to collect data. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that Captain Log's computer-based intervention improved the ability to plan-organize in students with special learning disabilities (P< 0.05). Therefore, this type of intervention can be used to improve the planning-organizing performance of students with special learning disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مداخلهی رایانه-محور کاپیتانلاگ, عملکرد برنامهریزی-سازماندهی, اختلال یادگیری خاص
نویسندگان مقاله
علی شیخ الاسلامی |
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق رادبیلی، اردبیل، ایران.
نسترن سیداسماعیلی قمی |
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
سپیده بشیرگنبدی |
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_7039_8dcc7c61db7c06fa4a53b9085358ac35.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات