این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۷، صفحات ۱۱۰-۹۸
عنوان فارسی
مقایسه هوش هیجانی و تواناییشناختی در دانشجویان با پاسخ وانمود و عادی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی هوش هیجانی و تواناییشناختی در دانشجویان با پاسخ وانمود و عادی انجام شد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش عِلی- مقایسهای بود. جامعه آماری20000نفر از دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مشغول به تحصیل در سال 1400-1399دانشگاه آزاد تهران جنوب بود. در این پژوهش، نمونهای به تعداد 295 نفر دانشجو به شیوهی نمونهگیری در دسترس در دو گروه وانمود (149 نفر) و عادی (146 نفر)، پرسشنامههای هوش هیجانی شات و همکاران (1998)، تواناییشناختی نجاتی (1392) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره، مورد تحلیل قرار گرفتند. با توجه به معناداری F در متغیر هوش هیجانی (F=8.730 و p< 0.05) و نیز معناداری مقدار F در متغیر توانایی شناختی (F=10.773 و p< 0.05) نتایج تحلیل واریانس نشان داد که هوش هیجانی و تواناییشناختی دانشجویان با پاسخ وانمود و عادی تفاوت وجود دارد. میانگین هوش هیجانی و تواناییشناختی در گروه وانمود، بالاتر از گروه عادی است (p< 0.05)؛ بنابراین میتوان گفت در مقیاسهای خودگزارشی، به نظر میرسد که پاسخدهندگان، قابلیت وانمود را دارند و این قابلیت، رابطهی مثبتی با تواناییشناختی و هوش هیجانی افراد دارد، از این رو لازم است در گزینش افراد و استفاده از آزمونهای شخصیتی، با توجه به تواناییشناختی افراد و هوش هیجانی افراد صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پاسخ وانمود، هوش هیجانی، تواناییشناختی،
عنوان انگلیسی
Comparison of emotional intelligence and cognitive ability in students with and without a faking response
چکیده انگلیسی مقاله
the present study aims to compare the emotional and emotional intelligence among students with a faking response .the research method used in this study was Comparative causality. The population of 20,000 students from the Faculty of Psychology and Education was studying in the 1399 - 1400 Open University of South- Tehran. In this research, a sample of 295 students was selected using available sampling in two groups of pretend (149 people) and normal (146 people).They completed emotional intelligence questionnaires of Shot et a(1998) and Nejati cognitive ability (2012). Data were analyzed using multivariate analysis of variance. Considering the significance of F in the variable of emotional intelligence (F=8.730 and p< 0.05) and the significance of the value of F in the variable of cognitive ability (F=10.773 and p< 0.05), the results of variance analysis showed that the emotional intelligence and cognitive ability of students pretended to answer And normally there is a difference. The average emotional intelligence and cognitive ability in the faking group is higher than the normal group (p< 0.05). Therefore, it can be said that in the self-report scales, it seems that the respondents have the ability to faked and this ability has a positive relationship with the cognitive ability and emotional intelligence of people, therefore it is necessary to select people and use personality tests should be done according to people's cognitive ability and emotional intelligence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پاسخ وانمود, هوش هیجانی, تواناییشناختی
نویسندگان مقاله
مهدیه عالی |
کارشناسی ارشد مشاور خانواده، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- جنوب، تهران، ایران.
حسن محمودیان |
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا(س)،تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_7187_90cbde210a40f55b7e7179e28d13d908.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات