این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۷، صفحات ۱۵۱-۱۳۶
عنوان فارسی
تدوین مدل تفکر انتقادی بر اساس عدالت اخلاقی و تواناییهای شناختی با میانجیگری فراشناخت در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل تفکر انتقادی بر اساس عدالت اخلاقی و تواناییهای شناختی با میانجیگری فراشناخت در دانشجویان شهر سمنان در سال 1400-1399 بود. بنابراین روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان شهر سمنان بودند که براساس دیدگاه نورمن و استرینر(2003) تعداد 300 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری بعنوان نمونه انتخاب شدند. نمونهی موردنظر به پرسشنامههای ریکتس(2003)، فرم کوتاه پرسشنامهی فراشـناخت ولـز(1997)، تواناییهای شناختی نجاتی(1392) و عدالت اخلاقی بیرگر(2012) پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Amos و به روش تحلیل مسیر انجام گرفت. یافتهها نشان داد به ترتیب بین فراشناختی، عدالت اخلاقی و توانایی شناختی با تفکر انتقادی 24/0، 45/0 و 21/0 رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد توانایی شناختی و عدالت اخلاقی بطور غیرمستقیم با میانجیگری باورهای فراشناختی با تفکر انتقادی ارتباط معناداری وجود دارد؛ همچنین بین تفکر انتقادی و باورهای فراشناخت با عدالت اخلاقی و توانایی شناختی ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد(01/0P<). و مدل مفروض نیز نشان داده است که مدل از برازش مناسب و قابل قبولی برخوردار است. بر اساس یافتههای پژوهش ضرورت ترکیب سازههای مختلف در عملکرد فردی مورد تائید قرار گرفت، بنابراین پیشنهاد میشود با تایید روابط فوق آموزشهای اساسی از همان اوان کودکی و در مراحل پیشدبستانی مورد توجه متخصصین و برنامهریزان قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر انتقادی، عدالت اخلاقی، تواناییهای شناختی، فراشناخت،
عنوان انگلیسی
Developing a critical thinking model based on moral justice and cognitive abilities mediated by metacognition in students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to develop a critical thinking model based on moral justice and cognitive abilities mediated by metacognition in students. Therefore, the research method was correlation type and the statistical population included all the students of Semnan city, based on Norman and Streiner's (2003) view, 300 of them were selected as a sample using the sampling method. Data collection tools included Ricketts (2003) Critical Thinking Questionnaire, the short form of the Wells Metacognition Questionnaire (1997), the Rescue Cognitive Abilities Questionnaire (2013), and the Birger Ethical Justice Questionnaire (2012); Data analysis was performed using Amos software and path analysis method. Findings showed that there is a significant positive relationship between metacognitive, moral justice and cognitive ability with critical thinking 0.24, 0.45 and 0.21, respectively. The results of structural equations also showed that there is a significant relationship between cognitive ability and moral justice indirectly through the mediation of metacognitive beliefs with critical thinking; There is also a direct and significant relationship between critical thinking and metacognitive beliefs with moral justice and cognitive ability, and the assumed model indices has also shown that the model has a suitable and acceptable fit. Based on the findings of the research, the necessity of combining different structures in individual performance was confirmed, so it is suggested that, by confirming the above relationships, basic education should be paid attention to by experts and planners from early childhood and in preschool stages.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تفکر انتقادی, عدالت اخلاقی, تواناییهای شناختی, فراشناخت
نویسندگان مقاله
فاطمه نخستین خیاط |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
فائزه جهان |
استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
ابوالقاسم یعقوبی |
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
علی جهان |
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_7188_ab7ce74073b39c02ec6b3a33859072ea.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات