این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۶، صفحات ۱۳-۱
عنوان فارسی
الگویابی خلاقیت در ارتباط بین سیستمهای مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به اهمیت نقش سیستمهای مغزی رفتاری در یادگیری فراگیران، خصوصاً دوره های آموزشی، بررسی ارتباط آن با متغیرهای تحصیلی ضروری بهنظر میرسد. بنابراین تحقیق حاضر با هدف الگویابی خلاقیت در ارتباط بین سیستمهای مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر گنبد انجام شد.روش: روش تحقیق از نوع روش توصیفی- همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم در سه پایه (اول، دوم و سوم) شهرستان گنبد کاووس بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای تعداد 230 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه سیستم های بازداری/فعال سازی رفتاری کارور و وایت (1994)، پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999)، و پرسشنامهی خلاقیت عابدی (1373) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین خلاقیت، سیستم های مغزی رفتاری با خودکارآمدی تحصیلی رابطه وجود دارد. و مدل پژوهش با برازش مناسب تایید گردید. همچنین 15 درصد از واریانس خودکارامدی تحصیلی توسط خلاقیت و سیستم های مغزی رفتاری مورد تبیین قرار گرفت.نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که با افزایش خلاقیت و سیستم های مغزی رفتاری می توان خودکارآمدی تحصیلی را در دانش آموزان افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خلاقیت، سیستم های مغزی رفتاری، خودکارآمدی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Relationship between behavioral activation/ inhibition systems with Academic Self-Efficacy in students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The present study was conducted to investigate the modeling creativity in Relationship between behavioral activation/ inhibition systems with Academic Self-Efficacy in male students.Methods: correlation studies based on structural equation modeling technique. Population Were all of male students in high school of Gonbad city that 230 people selected by cluster sampling. Measurment tools were were behavioral activation/ inhibition systems, Academic Self-Efficacy and Abedi creative questionnairs . data analysis was performed using SPSS-22 using Pearson correlation and path analysis.Findings: Result showed that has been Relationship between Creativity behavioral systems with Academic Self-Efficacy in students. And result showed that the research model was confirmed and in general 0.15 of academic self-efficacy can be explained by Creativity and behavioral systems(P < 0.01).Conclusion: According to result of this study with increasing of Creativity and behavioral systems can increase of academic self-efficacy and self-steam is necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خلاقیت, سیستم های مغزی رفتاری, خودکارآمدی تحصیلی
نویسندگان مقاله
نسرین برسلانی |
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل،بابل،ایران.
صدیقه ابراهیمی علویکلایی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، آمل، ایران
جمال صادقی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران.
رجبعلی محمدزاده |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_7014_010ebbd81d4452a8e6f0f6a54fbac2e6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات