این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۶، صفحات ۴۷-۲۹
عنوان فارسی
مقایسه تاثیر «بازی توانبخشی شناختی رایانهای توجه و حافظه» و «بازیهای عملی توجه» بر توجهپایدار، بازداری پاسخ ، سرعت و صحت خواندن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با نشانگان نارساخوانی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر «بازی توانبخشی شناختی رایانهای توجه و حافظه (آرام)» و «بازیهای عملی توجه» بر توجهپایدار، بازداری پاسخ، سرعت و صحت خواندن در دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص با نقص در خواندن ( نارساخوانی) بود. روش پژوهش، از نوع آزمایشی میدانی با طرح گروه گواه گسترده است که شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان ابتدایی پایههای دوم، سوم، چهارم و پنجم شهرستان اندیمشک در سال 1401-1400 بودند که تعداد 60 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه فعال) گمارده شدند و در پیش آزمون و پس آزمون به آزمونهای عملکرد پیوسته، برو-نرو، و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون مقایسه زوجی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو روش بازیهای توانبخشی رایانهای و عملی بر مهارتهای شناختی و خواندن دانشآموزان نارساخوان تأثیر معنیداری دارد (001/0 > p). همچنین آزمون بنفرونی نشان داد که توانبخشی رایانهای در مقایسه با بازیهای عملی از اثربخشی بالاتری برخوردار است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش بازیهای توانبخشی (رایانهای و عملی) میتوانند به عنوان یک روش کارآمد در درمان اختلالات یادگیری توسط مشاوران و متخصصان به کار گرفته شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توانبخشی شناختی، توجه پایدار، بازداری پاسخ، نارساخوانی،
عنوان انگلیسی
A Comparison of the Effects of “Computerized Cognitive Rehabilitation Game of Attention and Memory” and “Practical Games of Attention” on Sustained Attention, Response Inhibition, Reading Speed, and Accuracy of Reading in Students with Specific Learning Disability of Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to compare the effects of “computerized cognitive rehabilitation game of attention and memory (ARAM)” and “practical games of attention” on sustained attention, response inhibition, reading speed, and accuracy of reading in students with a specific learning disability of dyslexia. This was a field experiment with an extensive control group design, which included two test groups and a control group. The statistical population included second to fifth-grade elementary students of Andimeshk, Iran in 2021-2022. In total, 60 subjects were selected by purposive sampling and were randomly divided into three groups of 20 (two test groups and one active control group). The students were tested by having them complete the Continuous Performance Test, the Go/No-go test, and the Reading and Dyslexia Test (Nema) in the pretest and posttest stages. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance and the Bonferroni test. According to the results, both games had significant effects on the cognitive and reading skills of dyslexic students (P< 0.001). In addition, the Bonferroni test results were indicative of the higher effectiveness of computerized cognitive rehabilitation, compared to the practical games. Conclusion: according to the results of the study, rehabilitation games (computerized and practical) could be used as an efficient method for the treatment of learning disabilities of individuals by consultants and specialists.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توانبخشی شناختی, توجه پایدار, بازداری پاسخ, نارساخوانی
نویسندگان مقاله
محمد دریکوند |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
منیجه شهنی ییلاق |
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
علیرضا حاجی یخچالی |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_7015_b67bfb083a42622d3694f7d2a8aedf10.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات